När Porsche lanserade den nya generationens Cayman och Boxster på Genèvesalongen i mars 2016 höjda många på ögonbrynen. Många, inklusive mig, frågade sig – ska en Cayman verkligen bara ha en fyra i drivlinan? Svaret på den frågan är än idag omtvistat, men de flesta verkar luta mot nej. Visst, vi har mer kraft än någonsin förut, men både ljud och karaktär har fått ge vika till utsläppskravens dystra framfart.

Lyckligtvis har Porsche nu avslöjat att det faktiskt blir en sexcylindrig Cayman. Möt nya 718 Cayman GT4 Clubsport, en rå banbil som inte kan köras (lagligt) på allmänna vägar. Mellan hjulaxlarna sitter den 3,8 liter stora boxersexan från föregående generationens Cayman GT4, och detta ger oss svaret på tre viktiga frågor. Först och främst – det går att rent fysiskt stuva ner en sexa i motorutrymmet på nuvarande generationens Cayman. Det får plats, hurra! För det andra tyder detta på att det finns ambitioner om att stuva ner en sexa även i den kommande gatlagliga modellen, som med största sannolikhet får samma namn utan ”Clubsport”-tillägget. Sist, men definitivt inte minst, innebär allt detta att den kommande gatbilen får den fantastiska motorn 4,0 boxern från Porsche 911 GT3. Återigen – hurra!

Hur kan vi då veta att GT4 får 4,0-motorn, och inte 3,8-enheten som vi redan vet får plats? Jo, det skulle helt enkelt vara för dyrt att göra något annat. Den gamla 3,8-motorn uppfyller knappast dagens WLTP-krav, vilket den skulle behöva göra för att kunna säljas i gatlagliga bilar ånyo. Man skulle därför behöva göra omfattande uppdateringar – pengar som man redan spenderat på att göra 4,0-motorn försäljningsbar. Dessutom har 3,8-enheten slutat byggas för länge sedan, och man kommer knappast att lägga några slantar på att återuppta storskalig produktion. Sist men inte minst har Porsche själva sagt att det inte blir 3,8-motorn i någon gatlaglig bil.

Det lämnar oss bara två alternativ om vi ska fortsätta traditionen med boxermotorer, nämligen 4,0-enheten från 911 GT3 eller 3,0-turbon från 911 Carrera. Den mindre turbomotorn kan vi direkt utesluta. Dels har Porsche varit motvilliga att stoppa en turbo i sina GT-modeller fram tills nu, och dels har sagt att de inte heller tänker göra det i framtiden.

Detta lämnar alltså bara 4,0-motorn som det enda möjliga alternativet. Sannolikt är även att enheten blir nedtrimmad från de 500 hästkrafter som vi vet att den kan leverera idag. Detta är dock inte något dåligt. Tvärt om. Motorns höjdpunkt är dess varvvillighet, och om Porsche håller tungan rätt i mun kan de nog sänka kraften och istället höja rödlinjen från dagens (redan enorma) 9000 snurr per minut. Kombinera detta med manuell låda och vi har en garanterad vinnare, i alla kategorier, till alla världens bilpriser kommande år.

Om inte nya 718 Cayman GT4 blir fantastisk så lovar jag att äta upp min egen garageuppfart, sanna mina ord. Lyssna bara på vad 4,0-motorn kan leverera i dagens utförande med rödlinje på 9000 varv (se videon nedan). Passa även på att läsa vår recension av Porsche 911 GT3 RS, som är bestyckad med samma enhet.