Ni som verkligen har ögonen med er vet att S-klass fick en facelift för i år, men om ett par är det dags för den att ersättas helt. Bilen har setts kraftigt maskerad vid ett par tillfällen, men tack vare att Mercedes uppenbarligen är mästare på att kamouflera bilarna går det inte att dra några säkra slutsatser om det slutgiltiga utseendet. Exempelvis är det inte speciellt troligt att motorhuven kommer att vara så uppbyggd som den är på bilderna. Att bakljusen består av tre lampor i bredd per sida kanske pekar mot att de kommer vara mer horisontellt orienterade, som på nuvarande coupén. Somliga branschkollegor har även spekulerat i huruvida den speciella maskeringen av handtagen gömmer ny och spännande teknik i form av utfällbara dörrhandtag, som på Maybach Vision Ultimate Luxury.

Något vi alla nog kan enas i är ändå att de största nyheterna i den framtida S-klassen kommer att vara av teknologisk karaktär. Minnet av hur väl den proaktiva fjädringen, Magic Body Control, hjälpte 2015 års S500 coupé att avverka E14 mellan Östersund och Sundsvall är ett gott sådant. Kanske har det lite att göra med att jag var 19 och för första gången fick köra en bil med lika många siffror på prislappen som mitt efternamn har bokstäver.

Jag ser i varje fall fram emot att få se vad Mercedes har att erbjuda den här gången. Troligtvis kommer självkörning att vara en ganska central aspekt ur teknologisk synvinkel, och kanske är det för det ändamålet avsedda sensorer som gömmer sig i prototypens front. Man får i alla fall hoppas att tyskarna inte tappat det helt och planerar ett nytt designspråk där man söker att efterlikna farliga djur, i alla fall inte om djuret i fråga är en noshörning.

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.