Lexus RX 450hL AWD
Motor: 3,5-liters, V6, bensin, 262 hästkrafter, 335 newtonmeter + två elmotorer. Sammanlagd systemeffekt 313 hästkrafter
Kraftöverföring: Steglös variabel växellåda (CVT), fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Vikt: 2275 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5000/1895/1700mm
Pris: 707 700 SEK (Testbil ca 825 000 SEK)

Lexus jobbar för att allt som spottas ur deras fabriker vid tillverkning ska andas lyx. Märket har en drös olika hybridmodeller, från småbil till stor SUV. Den största SUV:en i Sverige har haft namnet RX, fram tills nu. Lexus har nämligen sträckt ut RX på längden och satt in en tredje sätesrad. Resultatet är märkets första sjusitsiga bil i Sverige och den premium-SUV:en har fått tillägget L i namnet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera den extra stora Lexus RX L.

RX L är, föga förvånande, lite längre än lillebror RX. Närmare bestämt elva ståtliga centimeter. För att få in två extra personer längst bak krävs det en del modifieringar och utifrån syns det att bakpartiet är förlängt. Taklinjen sluttar knappt någonting jämfört med vanliga RX som har en klart brantare linje. Lexus har dock paketerat hela bakpartiet snyggt och stilrent, formerna är svepande och baklyktorna är lagom aggressiva. I profil syns det större överhänget bak som tydligast men designen uppfattas enligt mig inte som klumpig utan den är, som vanliga RX, välproportionerlig och kaxig.

Interiört känner man snabbt igen sig från andra Lexus-modeller. Materialen känns högkvalitativa, stolarna är sköna att placera baken i och bambu-inläggen är en fröjd för ögat. Nära vindrutan finner man en gigantisk skärm som styrs via en fysisk kontrollenhet som närmast kan beskrivas som en datormus. En heltokig uppfinning som absolut inte passar i en bil. Visst lär man sig att använda systemet efter många svordomar och felklick men det kommer aldrig att bli lika användarvänligt som exempelvis BMWs iDrive eller Audis MMI.

Testbilen RX 450hL är den enda versionen som kommer till Europa. Den är en konventionell hybrid med en 3,5-liters V6:a under huven som får hjälp av två elmotorer som laddas vid inbromsning. Den har en total systemeffekt på 313 hästkrafter och det behövs för att få fart på klumpen som har en (över)vikt på nästan 2,3 ton. Accelerationerna känns aldrig särskilt häftiga och rappa, men heller inte långsamma. Bilen rullar igång relativt lugnt för att sedan ta fart och det enda som märks är egentligen hur hastighetsmätaren snabbt stiger, och naturligtvis även ljudet från den tjutande CVT-lådan. Det är dock en växellåda som passar utmärkt till hybriddrivlinan eftersom övergångarna mellan el- och bensinmotor sker lika obemärkt som en mjukt tassande katt.

Lexus RX L är en fröjd att färdas i. Jag skriver färdas och inte köra för att den är en bil man just åker i. Den prioriterar komfort över allt annat och det märks, det är få andra SUV:ar som är lika bekväma och komfortabla att resa i. Som några av er kanske reda gissat innebär det också att köregenskaperna är allt annat än dynamiska. Jämfört med SUV:en Alfa Romeo Stelvio där fokus ligger på sportighet är RX L som en vattensäng på hjul. Fjädringen är otroligt mjuk och ljudnivån i kupén är magiskt låg. Den är en komfortabel SUV och det vet Lexus om. Den försöker nämligen aldrig vara något den inte är.

Efter att ha fraktat allt från en halvårsförbrukning av mat till en vardagsrumssoffa kan jag inte annat än att konstatera att Lexus RX L är en av de mest praktiska bilarna jag har rattat sedan jag tog körkort. Det är inte bara det faktum att sätesrad nummer två och tre kan fällas så att utrymmet blir lika platt som Danmarks landskap utan att det faktiskt finns två extra sittplatser att placera barn eller andra (väldigt) korta personer i.

Att uppgradera till L-varianten kostar 35 000 riksdaler. Det är en väldigt liten summa i sammanhanget. Särskilt med tanke på hur mycket mer plats man får i form av extra sittplatser och större bagageutrymme. För de som prioriterar komfort är Lexus största SUV helt rätt bil men vill man ha något sportigare bör man titta åt något annat håll. Med andra ord finns det ingen anledning att inte välja den längre RX L. Den är nämligen precis som en RX, bara större och längre. Ett självklart val helt enkelt.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
5
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
7
Relativ prestanda
7
Teknik
5
Motorljud
7
Komfort
9
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.