Porsche har nyligen presenterat ytterligare versioner av två modeller, 718 Cayman T och 718 Boxster T. Märkets modellutbud är redan ett av de krångligaste på marknaden med en uppsjö av olika motorer att välja på till varje bil. Den som söker efter något kommer genast att bli lika förvirrad som en boende på ett demenshem.

Precis som 911 Carrera T är Touring-varianterna av 718 Cayman och Boxster tänkta att vara avskalade och råa. De har fått gå igenom en hård bantningskur som innefattar att infotainmentsystem har tagits bort, att en sexväxlad manuell låda sitter som standard, att lättare säten har fått ta plats och att dörrhandtagen har bytts ut mot tygremmar. Resultatet av dieten är en vikt på cirka 1350 kilogram för coupén Cayman T.

Det som ska driva hela ekipaget blir Porsches omtalade fyrcylindriga 2-liters motor med 300 hästkrafter. Det resulterar i en 0 till 100-tid på 5,1 sekunder eller 4,7 sekunder om man väljer till Porsches hyllade dubbelkopplingslåda PDK.

T-varianterna blir 20 millimeter lägre, får 20-tums fälgar och märkets ”Sport Chrono Pack” som standard. Alla modifieringar har gjorts för att föraren ska kunna uppleva så mycket körglädje som det bara är fysiskt möjligt.

Vid beställning kan man välja att återinstallera infotainmentsystemet om lite extra lyx önskas. Något jag tror att de flesta kommer att göra eftersom jag inte kan tänka mig annat än att de båda även är fantastiska milslukare på autobahn.

Om det låter som de ultimata leksakerna kan man redan nu gå in på Porsches hemsida och bygga bilarna för att skräddarsy dem exakt som man vill. Priserna börjar på 639 000 kronor för Cayman T och 660 000 kronor för Boxster T.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.