Nordschleife – eller Nordslingan – av Nürburgring i Tyskland är nog den plats på jorden som förser oss internet-frekventerande bilfantaster med den i särklass största volymen av häpnadsväckande, spektakulära och skrämmande videor. Under de senaste tio åren har videor av allt från de värsta avåkningarna till de snabbaste rekord-varven strömmat ut från det “gröna-helvettet”.

Klippet nedan heter Faszination kan nog vara ett av de mest legendariska. Testföraren Stefan Roser kör – iförd loafers och vita strumpor – ett av de troligtvis hårigaste varven runt ringen någonsin fångat på film. Bilen är även den legendarisk: RUF CTR, även känd som Yellowbird.

Yellowbird – eller CTR som den egentligen heter – var en serie modifierade Porsche 911:or byggda av den lilla biltillverkaren RUF under 80- och 90-talet. Bakgrunden till bilen är att Porsche i början av 80-talet slutat utveckla sin klassiska 911-modell, rädda att nya säkerhets- och utsläppslagar snart skulle leda till modellens död. Fantaster av den svansmotor-bestyckade sportbilen vände sig därför till RUF i jakt på en snabbare, uppdaterad, version. För att kunna fortsätta bygga bilar efter den eventuella döden av Porsches 911 etablerade sig RUF som egen biltillverkare och har därmed sina egna chassinummer. Detta är för övrigt anledningen till att det i många tv-spel som saknar “riktiga” Porschar finns RUF-vagnar att tillgå.

Resultatet blev minst sagt svindlande. Med 3,4 liters dubbelturbo-motor på 469 hästar gjorde den 0-100 på 4,0 sekunder och hade en toppfart på hela 342 kilometer i timmen – siffror som står sig väl än idag. Mot konkurrenter som Porsche 959 och Ferrari Testarossa vann den enkelt titeln “The Fastest Production Car in the World” i ett test av Road and Track år 1987. Det var även under det testet som det kända smeknamnet Yellowbird myntades för första gången.

I videonser vi att även om prestandasiffrorna är i högsta grad moderna så är köregenskaperna inte det. Roser måste med hjälp av yviga rattrörelser och milslånga växelspaks-rörelser verkligen brottas med bilen för att få ut dess maximala prestanda runt banan. Det hela hjälps inte av att RUF – till skillnad från Porsches egen turbo-modell – behöll de smala bakskärmarna från 911 Carrera. Detta begränsar däckbredden – och därmed greppet – avsevärt.

Det spektakulära varv som resulterar är en stilstudie i att köra en gammal 911 på gränsen och en fröjd att se på. Notera hur Roser ser till att tidigt peta in nosen mot apex för att sedan med hjälp av bilens bakvända viktfördelning hålla gas hela vägen igenom kurvan. Den som tittat på mången ring-video noterar även hur få träd som fanns runt banan för 30 år sedan.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.