Teknik är viktigt, och den teknik som man interagerar mest med i en modern bil är infotainmentsystemet. Fenomenet med en skärm i instrumentpanelen har vi sett sedan slutet av 90-talet, men idag är det inte längre en lyxprodukt utan snarare ett krav för alla bilköpare under pensionsålder. Det finns, utan att nämna några namn, en hel del urusla system, men lyckligtvis även en hel del som är riktigt bra. Här kommer en lista över de absolut bästa.

5. Audi MMI (A6, A7, A8, Q8)

När jag såg att Audi slopat den nedfällbara skärmen från föregående generations A6 blev jag ytterst besviken. Den nu lägre positionen gör det osäkert att använda systemet, då man måste titta bort från vägen. Det andra misstaget var att ta bort det supersmidiga vridhjulet. Du undrar nu kanske varför tyskarna ens är med på listan, och svaret är enkelt. Systemet är vackert, extremt välintegrerat genom hela förarmiljön och logiskt att använda. Om de förstnämnda nackdelarna hade åtgärdats så hade systemet hamnat på förstaplats.

4. Mercedes-Benz UX (A- och B-klass)

Artificiell intelligens är inte alls lika häftigt som det låter. Nej, i mina ögon är AI bara ett buzzword som används av människor med ångest inför sin stigande ålder. Likväl går det inte att förneka de fördelar som AI kan bidra med i vissa system, och den tillverkare som hittills presterats bäst på området är Mercedes-Benz i sin nya A-klass. Bäst av allt är dock den högst innovativa AR-tekniken – det största framsteget inom infotainmentsystem sedan Audi lanserade sin Virtual Cockpit.

3. Tesla (Model X och Model S)

Få tillverkare tar principen om en digital förarmiljö lika långt som Tesla. Nästan samtliga kontroller finns i den enorma högupplösta skärmen, som är interiörens mest blickfångande aspekt. Få system är lika snygga eller välsmorda som detta. De trådlösa uppdateringarna gör inte saken sämre heller. Minuspoäng för avsaknaden av separata knappar för klimatanläggningen.

 

2. Bentley Continental GT

Själva systemet är egentligen inte unikt för Bentley, utan är en vidareutveckling av en variant som redan funnits inom VAG-koncernen sedan Porsche Panamera lanserades. Skärmen är snygg, lättanvänd, väl integrerad med det digitala instrumentklustret och – bäst av allt – den går att gömma. Genom ett knapptryck kan nämligen hela skärmmodulen, byggd som en avlång trekant, snurra iväg och ersättas av antingen en träpanel eller ett par exklusive urverk. Varför är det så viktigt då? Jo, en bil som Bentley Continental kommer att brukas i väldigt många år, och skärmen kommer med tiden att bli det tydligaste tecken på åldrande. Den som vill gömma den gamla tekniken kan då helt enkelt bara välja att snurra bort skärmen. Briljant! Bentley var knappast för med den här idén, men utförandet är helt klart det bästa hittills.

1. BMW iDrive (X3 G01, 5-serie G30 med flera)

Att BMW toppar listan kommer knappast som en överraskning. Deras snygga, innovativa och intuitiva iDrive är helt enkelt bäst, och har länge varit så. Systemet är lätt att och snabbt att använda, har en snygg och högupplöst skärm, smart innehåll, tydliga kartor och många inknappningsalternativ. BMW behöver dock lägga ett par R&D-miljoner här för att inte hamna på efterkälken i framtiden. I främsta rummet är det integrationen mellan de digitala instrumenten och infotainmentsystemet som behöver utvecklas för att Audi och Mercedes ska hållas på behagligt avstånd.