Låt nu inte titeln skrämma dig. Det finns definitivt de som jobbar med reklam och PR som kan sånt här bättre än jag. Med det sagt tycker jag att man kan förvänta sig mer av de nobelpristagare som tar fram bilreklamer nu för tiden. Tillåt mig att leda er ner i ett av de djupare träsk jag hittat under den senaste tiden.

Klockan är 06.40 och frukosten står framdukad i all sin enkelhet på mitt vardagsrumbord. Havregrynsgröt samsas om utrymmet med en kopp alldeles för stark kaffe, men vad gör man inte för att orka med gristidiga morgnar. För att få tiden att gå lite snabbare bestämmer jag mig för att klicka in på Youtube och se något klipp jag egentligen inte alls är intresserad av. “Best drifting FAILS and Crashes 2017!” fångar min uppmärksamhet denna morgon, men först tycker kapitalet att jag behöver se lite reklam för att sparka igång mina konsumtionsinstinkter. På skärmen rusar ett antal BMWs med xDrive fram genom vinterlandskap eller lera, identiskt med trafiken från huvudstaden till Sälen valfri tid på året. Hittills inga konstigheter. Vad som får mitt hår att resa sig är varken den smakfulla färgsättningen eller den proffsiga klippningen, utan valet av musik för den här reklamfilmen på 15 sekunder innan mitt klipp börjar. Medan jag beaktar den magnifika fyrhjulsdriften måste jag lyssna på Song 2 med Blur. Ni vet den som går “WEEEEE HOOOO” i ungefär två minuter. Är det så långt vi har kommit i den mänskliga utvecklingen?

Jag säger inte att det är en dålig låt. Jag säger inte att BMW inte kan sin målgrupp. Men snälla nån, av de som funderar på att skaffa en BMW med fyrhjulsdrift tror jag inte att majoriteten lyssnar på brittisk alternativ rock från 1997, eller för den delen uppskattar det “lekfulla” i att ha en så uppenbart larvig låt i en reklam för så seriösa bilar. När jag tänker BMW tänker jag robusta maskiner som har monterats av en bayersk bodybuilder som växt upp i ett tysk folkhem med wurst till middag varje torsdag. Inte fan tänker jag på “WEEEEE HOOOO”. Kalla mig petig eller säg att jag har fel åsikt, men hade det inte synts logotyper eller faktiska bilar hade jag trott att jag tittade på en reklam för SEAT eller i värsta fall Skistar.

Vi har också allas vår favorit, Dacia. Tydligen gör även de reklam. Jag hoppas verkligen att någon på deras PR-avdelning, om de nu har en, fick en befordran när den personen upptäckte att “Go Duster” låter lite som “Ghostbusters”. För de körde hela vägen in i kaklet på den linjen och resultatet blev en reklamfilm där en Dacia Duster kör runt på vägarna ackompanjerad av ledmotivet till den klassiska filmen, medan det dyker upp folk i buskage eller iklädda korvkostymer som skriker “Go Duster”. Oftast ur takt. Min nyfikenhet för vem som tack vare denna reklam bestämde sig för att köpa en Duster är minst sagt stor.

Kanske saknar jag humor, eller så är jag bara bitter. Men aldrig har mitt sug för att avinstallera Youtube varit så starkt som den här fredagsmorgonen.

Färsk på Högsta Växeln och också yngst. Volvofanatiker och besatt av hårdrock.