Ford visade upp SUV:en Edge redan 2006 men märket hade siktet inställt på andra sidan Atlanten och bilen lyste därför med sin frånvaro i Europa. 2015 kom den andra generationen med en ny design som var klart behagligare att vila ögonen på. Ett år efter avtäckningen kom modellen för första gången till Europa som steget upp från den lite mindre Kuga. Nu har en uppdatering av Fords flaggskepps-SUV kommit och jag tog mig norrut, närmare bestämt till trakterna kring Åre för att ta mig en närmare titt. Låt oss lägga i Högsta Växeln, låta fyrhjulsdriften kämpa och ta reda på vad Ford Edge klarar av i ett iskallt, snötäckt vinterlandskap.

Trots att akronymen SUV innehåller ordet sport är det många biltillverkare idag som väljer att fokusera mer på komfort. Ford har dock haft sportighet som ledord under utvecklingen, och det märks. Både fronten och det bakre partiet är nytt men den känns samtidigt igen likt Coca-Cola-loggan som har moderniserats över tid. Både bak- och framifrån uppfattas den nu som aggressivare än någonsin med nya lampor och en omarbetad grill. Fronten är stilren och städad vilket jag tycker är en välkomnad förändring men andra sidan kunde enligt mig ha lämnats orörd. Visst är baken lite sportigare men jag anser att den har tappat en del kännetecken som de ljusa baklyktorna och den eleganta röda linjen som sträcker sig mellan dem likt en hängbro mellan två stup.

Vad är nytt? 
-Designen
-ST-Line-detaljer
-Bang & Olufsen ljudsystem
-Elektronisk växelväljare

Interiört har det inte hänt särskilt mycket. ST-Line har fått ett antal sportiga detaljer som röda sömmar, svart innertak och pedaler i aluminium, men märket lovar trots det att nya Edge är den mest tekniskt avancerade Ford-SUV:en någonsin. Den är välbyggd men på vissa ställen känns det lite halvplastigt och infotainmentsystemet kan ibland uppfattas aningen svårmanövrerat.

Nya säkerhetssystem:
-Autobroms
-Undanstyrningshjälp
-Adaptiv farthållare med filhållning

Bilarna som fanns på plats var försedda med den starkaste motorn, en diesel med 238 hästkrafter som jobbar tillsammans med en ny, åttastegad automatlåda. Nästan 240 hästkrafter kan låta som relativt mycket men Edge väger in på strax över 2,1 ton vilket gör den till den feta ungen i gänget jämfört med konkurrenterna. Vikten gör att den aldrig känns direkt rapp. Växellådan arbetar mjukt men reagerar som en äldre pensionär snarare än en pigg katt. När bilen väl vaknat till liv är det dock inga problem att utföra en snabb omkörning eller få fart ut ur kurvorna på den isbana vi fick köra bilen på. Jag fick även pröva på att ta mig igenom en terrängbana och jag kunde snabbt konstatera att fyrhjulsdriften fungerar utmärkt. Dock lär de flesta köparna väldigt sällan ta sig bortom asfalterade vägar.

Under provkörningen märktes det snabbt att stötdämparna var inställda åt det sportigare hållet. Edge gungar inte fram som en gammal jänkare utan upplevs relativt stötig. Det hjälper dock till att maskera vikten vid kurvtagningar och hålla en god väghållning. En annan detalj som utmärkte sig var ljudsystemet från Bang & Olufsen som inte bara var estetiskt förtjusande utan som även fyller kupén med ett fenomenalt ljud.

Konkurrenter:
Volkswagen Tiguan
Škoda Kodiaq
Volvo XC60
BMW X3

Nya Edge har Sverige-premiär i mars nästa år, men några svenska priser är ännu inte fastställda. Just priset tror jag kommer att spela en stor roll i hur Ford Edge uppfattas jämfört med sina kompetenta konkurrenter. Å ena sidan vill Ford sätta en premiumstämpel på nya Edge och därmed motivera det med en premiumprislapp. Å andra sidan blir den naturligtvis mer attraktiv för kunderna ju lägre prislapp den får. Märket har ett tufft jobb framför sig att hitta den hårfina gyllene medelvägen.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.