Ute på vägarna finns det idag så många kompakta SUVar att väldigt få sticker ut på minsta sätt. De finns i alla möjliga utföranden och prisklasser, något som gjort dem till bland de vanligaste bilarna för vanligt folk. Sen finns det Evoque, för de som vill ha lite mer av allt. Första generationen blev såklart utdaterad efter sina åtta år i tjänst, och nu presenteras den andra generationen. Förändringarna är inte speciellt tydliga vid första ögonkastet, men vid en närmare titt har en hel del förändrats.

Silhuetten går knappt att urskilja från den förra generationen. I mångt och mycket ser den, inte helt oväntat, ut precis som en kompakt Range Rover förväntas göra. Insidan har däremot fått flera betydande uppgraderingar. Färre knappar och mer display, helt rätt för sin tid med andra ord. Utrymmena har ökat, men ungefär lika mycket som möjligheterna för Sverige att få en statsminister innan jul. Några centimeter här och där ska ge lite bättre knäutrymme i baksätet, vilket är en klar förbättring när det kommer till kompakta bilar som ofta lämnar en del att önska på det området.

I fortsatt samklang med den digitala eran finns det en hel del ny teknik i nya Evoque. En av de mest iögonfallande är ett kamerasystem som kan ge en vy framför bilen utan att motorhuven syns. Perfekt för terrängkörning eller bara en flashig gimmick? På den fronten lämnar omdömet öppet. I motorväg kommer det att erbjudas tre dieselmotorer mellan 150 till 200 hästar, samt fyra bensinare mellan 200 och 300 häst. Under 2019 kommer även en laddhybrid med bensintrea att presenteras. Priset för nya Evoque är inte klart för den svenska marknaden men det brittiska priset börjar från 367 000 riksdaler.

Färsk på Högsta Växeln och också yngst. Volvofanatiker och besatt av hårdrock.