Gianpaolo Dallara handplockades av Enzo Ferrari direkt från universitetet år 1960. Några år senare var han en av de tre Lamborghini-ingenjörer som på sin fritid utvecklade den revolutionerande Miura, som enligt sägnen ska ha fått herr Ferrari att tappa hakan och således utgjort Ferruccio Lamborghinis hämnd för något gammalt groll om en koppling (en historia för en annan dag). Sedan det tidiga 70-talet har han drivit sitt eget företag, Dallara, som i många år levererat bilar åt alla möjliga racingstall och dessutom hjälpt till att utveckla Alfa Romeo 4C, KTM X-Bow och Bugatti Chiron med flera. När denne man önskade sig en bil med sitt namn på, fast denna gång avsedd för gatubruk, så fick han det.

Dallara Stradale stod klar för ganska precis ett år sedan, men eftersom man tänker producera sina 600 bilar under loppet av fem år lever hoppet för den som har minst en och en halv miljon kronor att lägga på en leksak. För det får man en 2,3 liters Bosch-trimmad Ecoboost-motor med 395 hästkrafter, men ingen vindruta. Som tur är går det att lösa en ruta med lite pengar. Man kan även få en vinge stor som en blåvals stjärtfena och en targa-/måsvingekonstruktion med samma medel. Alla dessa tillägg ihop driver upp priset ytterligare en halv miljon kronor.

Tack vare det faktum att bilen huvudsakligen är gjord i kolfiber så räcker motorn ganska långt. Tomvikten ligger på ringa 855 kg. Både med och utan ovan nämnd vinge har bilen dessutom massor av downforce, och därför måste man bara sakta in ordentligt för att kliva i och ur. I samband med dessa stopp kan det emellertid vara skönt att veta att 0-100 km/h bara tar dryga tre sekunder, och att man därför gör rätt i att kontrollera att bältet sitter fast ordentligt; annars kan en oavsiktlig snudd på bromspedalen bli ödesdiger. I videon nedan kan ni följa med på en provkörning med en man som inte lyckas pressa bilen maximalt, såsom han i en annan video gör med en Lamborghini Huracán på en vanlig landsväg. Eftersom videon är på italienska så kan ni bokföra tidsåtgången under kontot för studier. Varsågoda:

En av redaktionens rookies som på sistone fattat tycke för V6-motorer. Den allra bästa designades av Giuseppe Busso, för oss som inte behöver en bil som startar varje dag.