Nästa generation av BMWs långlivade 3-serie presenterades på motorsalongen i Paris för en dryg månad sedan. En ny 3-serie innebär oundvikligen att en ny generation av den legndariska prestanda-versionen M3 är precis runt hörnet. Mycket riktigt har plastbeklädda prototyper sets testa på Nürburgringens Nordslinga och i BMW-kretsar går ryktets kvarnar varma. BMW Blog rapporterar nu att en av deras insider-källor uppgett att den nya M3an kommer att bli den första M-bilen att erbjudas med två olika drivlinor, mer specifikt bak- eller fyrhjulsdrift.

I den bakhjulsdrivna varianten – vars förväntade köpare är den renblodiga bilentusiasten med BMW M-keps och körhandskar i läder – ska utöver den numera självklara dubbelkopplingslådan gå att beställas med manuell växellåda. För den som ojar sig över hur bilar blir mer och mer datoriserade är detta fantastiska nyheter. Den fyrkrafsande versionen ska dock endast erbjudas i kopplingspedal-löst utförande. Logiken därvidlag är kanske att den förväntade köparen av den fyrhjulsdrivna varianten inte är ute efter att vinna stilpoäng på banan, utan snarare vill vinna LIVET – ett rödljus i taget – på väg hem från jobbet.

Om ryktena om fyrhjulsdrift är sanna får man hoppas att den likt på storasyskonet M5 går att koppla ur – detta är ännu oklart. Man får även hoppas att nya M3an äntligen kommer att erbjudas i kombi (eller “touring”). Tänk er en liten praktisk kombi som med sin automat är bekväm och lättkörd till vardags, som under sportlovet kan skeppa upp hela familjen till valfri skidort och som med sin fyrhjulsdrift klarar av den hala uppfarten till fjällstugan. Tänk er samtidigt en högkompetent sportbil med näst intill superbils-prestanda som med en knapptryckning förvandlas till en sladd-maskin av rang. Enda nackdelen är att den nästan helt skulle eliminera behovet av att äga flera bilar – och hur kul är det?

KÄLLABMW Blog
Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.