När det kommer till entusiastbilar finns det många parametrar som tillsammans avgör om det är en bra bil eller inte. Vanligtvis är det prestanda, lyx, kördynamik eller design som prioriteras högst när man rangordnar emellan denna typ av bilar. Vad jag på senare tid har börjat inse är hur ljudet kan ha en betydligt större inverkan än vad man kan tro. På ett vis är det hela irrationellt eftersom ljudet inte får en bil att gå fortare, köra bättre eller se bättre ut, men det verkar fortfarande vara en otroligt viktig komponent.

Mitt första exempel är Porsche 911 Turbo S vilket är en av de snabbaste bilarna jag någonsin kört. Det finns egentligen ingenting jag kan klandra bilen för, eftersom den är i närheten av så effektiv som en prestandabil kan bli. Efter att ha kört bilen på en flygraka tillsammans med andra fullblod från Italien och England kan jag med säkerhet säga att denna accelererade hårdare än någon annan. Ändå var detta den bil jag kände mig minst sugen på att ratta. Min teori är helt enkelt att den inte låter bra nog. Det blir lite som att flyga privatjet, det går väldigt fort i praktiken, men det saknas en känsla av dramatik. Titta på videon nedan och se vad ni tycker om det dammsugarliknande ljudet som jag inte är något stort fan av.

Exempel nummer två är BMW M5 E60. Här har vi en bil som vid sin tid var en dynamisk förebild, men som idag kan framstå som lite slapp jämfört med moderna supersedaner. Trots att E60 har över tio år på nacken är detta en bil jag dagligen törstar efter. Den är inte snabbast, inte modernast och definitivt inte snyggast, men ljudet från V10:an gör den till något av ren magi. Ett vackert motorljud kan göra vem som helst till en 6-årig pojke och M5:ans orkester av cylindrar adderar någonting som man inte kan hitta hos “vanliga bilar”. I videon nedan ser ni ett exempel på hur de flesta reagerar första gången de får åka BMW M5 E60 och lyssna på motorsången.

Vad tycker ni nu själva? Är motorljudet överskattat i moderna bilar eller är det en essentiell komponent som tar en bil från att vara speciell till att vara magisk?

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.