Min bank erbjuder en ovanligt personifierad app. Inte bara kan man ändra färger och välkomstmeddelande, utan även välja en unik, inspirerande bakgrundsbild för varje enskilt konto. Under de senaste tre åren har samtliga mina konton prytts av en bild av Porsche 911 Carrera 4S. Oavsett om jag vinner på lotto eller inte är nämligen prisbilden för en sådan – runt 1,3 miljoner kronor – långt ifrån otänkbar. Det må vara en dröm som ligger några år bort, men likväl en ack så realiserbar dröm.

Porschen ligger mig fortfarande varmt om hjärtat, men nya generationen Aston Martin Vantage har stulit rampljuset. Visst, jag har ännu inte fått en chans att sätta mig bakom ratten på ett exemplar, men baserat på vad jag hört, sett och läst är detta min nya drömbil. Nu när Aston Martin dessutom har fått igång en ordentlig konfigurator på sin hemsida är det definitivt dags att byta till en ny shönhet som får i uppdrag att pryda mina bankkonton, och så här ser den ut:

Jag kan direkt säga att lacken är allt annat än huggen i sten. Den grön-gula kulören som prydde många av bilarna på den internationella presslanseringen – Lime Essence – faller mig i smaken. Nackdelen med denna är dock att den inte riktigt fungerar rent ekonomiskt med den interiörfärg som jag valt, med tanke på andrahandsvärdet. Kalla mig galen, men i mina ögon funkar faktiskt grön-gult med cognacbrunt. Jag är dock väl medveten om att en sådan kombination blir svår att sälja när den dagen kommer. Motvilligt går jag därför med på att inte specificera detta alternativ, allt för att slippa nöja mig med en svart eller grå interiör.

Silver och vitt gillar jag, men det är lite för tråkigt för en bil som denna. Svart och grått är blankt uteslutet (gäller alla sportbilar där skuggorna utgör en del av designen), rött gillar jag inte och gult passar inte med cognacbrun inredning. Därav slutade det med den blåa färgen vid namn Elwood Blue som du ser på bild. Med största sannolikhet skulle jag dock antagligen välja standard-svart eller standard-vitt väl vid beställningstillfället, bara för att komma undan billigt och sedan wrappa bilen i Lime Essence-grönt.

I övrigt har jag valt samtliga svarta exteriördetaljer (med undantag för grillen och bromsoken, som fick förbli silverfärgad respektive röda), där skugg-spelet inte har någon större inverkan. Taket, hjulen, kjolarna, diffusorn och backspeglarna är samtliga lika mörka som röken från ett kolkraftverk, till skillnad från den ljusa exteriörfärgen. Kontraster är snyggt. Kolfiber har jag hållit mig borta från eftersom att jag anser det vara en onödigt dyr, och töntig trend.

På insidan hittar vi min absoluta favoritfärg: cognacbrunt, eller Copper Tan Metallic som det heter på Aston Martin-språk (hur nu läder kan vara metallic). Som kontrast finns även (kalla mig smaklös om du vill) Cote D’Azure-blått, som någorlunda tycks matcha med den blåa exteriörfärgen. Allt krom är borta, och istället finns genomgående blanksvarta ytor (i brist på bättre alternativ).

I övrigt finns faktiskt inte mycket att säga. Aston Martin gör inte som tyskarna när det kommer till extrautrustning. Navigation och farthållare är standard, precis som det bör vara på en sportbil i miljonklassen. Det enda tillval som finns utöver kosmetika är det uppgraderade ljudsystemet. Jag har en känsla av att man i praktiken skulle behöva välja bort några detaljer för att undvika en alltför saftig prislapp, men i övrigt är detta verkligen det ultimata Vantage-utförandet.

Klicka här för att se konfigurationen i större detalj.

Kan du utforma en snyggare design? Klicka här för att komma till konfigurator-sidan.