Senaste generationen Opel Insignia har en förmåga att överraska. Fram tills nu har varje variant vi kört visat sig vara bättre än vad vi på förhand anat, mycket på grund av prisvärdheten. Nu finns en ny bil i modellprogrammet, som har fått tilläggsnamnet GSi, och är tänkt att vara en ”sportbil för konnässörer”. Kan GSi vara alla budgetmedvetna föräldrars dröm på fyra hjul? Jag begav mig till södra Frankrike för att lägga i Högsta Växeln och ta reda på det!

Vad är nytt?
– Sportiga designelement
– Nya stötdämpare
– Sänkt 10mm
– Skalstolar
– Nya bromsar
– Michelin Pilot Sport 4S-däck

Exteriören har fått sig en sportigare framtoning, men ändringarna lägger man knappast märke till om man inte vet vad man ska leta efter. Enligt Opels designchef var subtiliteten ett medvetet val för att ge ett mognare intryck, men jag hade nog önskat mig lite mer jävlar anamma. På insidan hittar vi bland annat en ny ratt med trendigt platt botten (och halvkassa växelpaddlar) samt aluminiumpedaler. Den stora nyheten är dock ett par våldsamt designade sportstolar, med allt från massage och till kylning, vars inspiration kommer från en attackerande kobra. Nödvändigt? Gud nej. Coolt? Jovars. Komforten tycks dock variera beroende på kroppshydda.

Fakta
Kommer både som halvkombi och kombi
– Fyrhjulsdrift som standard
– Högsta betyg i krocktester

Under sminket finner vi ett sänkt chassi, nya stötdämpare, nya bromsar och ett par ruggigt potenta Michelin Pilot Sport 4S däck (som jag provkörde vid presslanseringen i Sevilla förra våren). Den enda drivlina som kommer att säljas i Sverige är en fyrcylindrig diesel, inklusive åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift, som med sina 210 hästkrafter gör 0–100 km/h på 7,9 sekunder. Det handlar alltså inte om något prestandamonster.

Motor & Pris
Diesel, 4-cyl, 2,0 liter, biturbo, 210 hästkrafter, 480 newtonmeter, 8-stegad automat, fyrhjulsdrift.
Halvkombi/kombi från: 374 900/382 900 SEK

Visst är GSi roligare att köra än standardmodellen, men det säger egentligen inte så mycket. Med tanke på att modellen presenteras som en ”sportbil för konnässörer” som utvecklats på Nürburgring är körupplevelsen föga imponerande. Chassits dynamiska egenskaper beskrivs bäst som medelmåttiga (visserligen ett gott betyg för en Insignia). Värre är det med drivlinan. Växellådan är allt annat än medgörlig i adrenalinfyllda stunder och motorn (som visserligen är trevlig i vardagskörning) passar verkligen inte för en bil med sportiga ambitioner.

Nykomlingen går att köpa både som kombi och halvkombi. Priset för kombin (som tveklöst blir storsäljaren i landet lagom) börjar på 382 900 kronor, vilket är exakt 55 000 kronor dyrare än standardmodellen med samma drivlina. Mycket pengar. Lite för mycket, faktiskt. Om du ska köpa en sportig kombi finns alternativ som är betydligt mycket roligare att köra för ungefär samma slant . Insignia är fortfarande en fantastisk bil – men GSi-paketet lever jag glatt utan.