Klicka HÄR för att se den kompletta specifikationen

Klicka HÄR för att läsa min recension av nya BMW X3

Den här texten skriver jag 5 dagar in i mitt test av nya BMW X3. Bilen och jag har färdats ungefär 40 mil tillsammans, och innan veckans slut ska jag hinna med minst 100 till. Testexemplaret, en fullutrustad 30d med rak dieselsexa och en prislapp på över 800 000 kronor, har visats sig vara en riktig fullträff (men mer om detta senare). Den oförskämda prislappen beror till stor del på dyr extrautrustning, varav flera leksaker inte är helt nödvändiga. Låt mig guida dig genom den snåriga djungel som BMW:s tillvalslista är.

Den X3 som jag har konfigurerat är tänkt att vara en bil som man faktiskt kan njuta av, med alla de viktigaste pinalerna, men utan att man ska behöva pantsätta sina barn för att kunna hosta upp slantarna. Priset på ”min” specifikation landar på cirka 550 000 kronor (innan prutning hos återförsäljare), och med tanke på hur många moderna BMW-bilar jag kört de senaste åren vågar jag påstå att detta är den ultimata ”bang for the buck”-X3 som man kan beställa idag.

Som motor har jag valt den fyrcylindriga bensinaren 20i xDrive med 190 hästkrafter, automatlåda med växelpaddlar och fyrhjulsdrift (431 500 SEK). En kraftigare motor är naturligtvis trevligare, men knappast försvarbar om man ska fokusera på bil-per-krona. Varför inte dieseln, kanske du undrar? Sanningen är att jag aldrig skulle köpa en diesel i dagens läge, oavsett modell. Du som inte bor i en storstad och registrerar din X3 innan bonus/malus börjar gälla den 1 juli kan dock gott välja motsvarande 190-hästars dieseln 20d xDrive (451 500 SEK).

En motor av X3:s motorer – men kan du se vilken det är?

För ynka 39 000 kronor får man det i sammanhanget prisvärda paketet Modell xLine. Här ingår svarta delläder-sportstolar, 19-tumsfälgar och en del småsaker som man måste ha. För att hålla priset nere har jag låtit såväl interiör som exteriör vara orörda i övrigt. Svarta fönsterlister och svart takreling är kostnadsfria tillval inom paketet, som i kombination med den kostnadsfria svarta lacken resulterar i en design som alla kan uppskatta. Om du tycker att helheten blir lite väl, öh, mörk kan du lägga till en uppfriskande interiörlist i aluminium eller brunt trä (1 400/3 000 SEK).

Trä, svart eller metall?

Om man vill ha en annan lack än svart (eller vit) och helläderklädsel får man lägga på ytterligare 25 000 kronor – inte optimalt för ändamålet. Helläderklädsel är för övrigt ett krav för att kunna ha stolsvärme i baksätet (fram är standard). Jag klarar mig fint utan läder, och baksätesåkarna kan gott få frysa om rumpan.

Cognacbruna lädersäten och Phytonic-blå exteriör är snyggt, men dyrt…

De tekniska tillvalen är få, men nog utvalda. Navigationsystemet Professional (23 000 SEK) ger en betydligt större och snyggare infotainmentskärm och är nästan ett måste för att hålla andrahandsvärdet uppe. I övrigt har jag valt bland annat Apple Carplay och gest-styrning.

Navigationsystemet Professional

X3 är körglad, men för att göra bilen rättvisa är de uppgraderade dämparna, EDC, ett krav (9 700 SEK). Dessa rekommenderar vi på Högsta Växeln till alla BMW:s modeller, och X3 är inget undantag. Variabel styrning (2 500 SEK) och något som BMW kallar för Performance Control (1 500 SEK) bör också läggas till. Adaptiv farthållare (11 800 SEK) är en ovärderlig lyx för oss som åker många motorvägsmil, men om du inte gör det kan du strunta i denna. Om du kör extremt mycket motorväg bör du fundera på att välja det dyrare paketet Driving Assistant Plus, där du förutom adaptiv farthållare även får halvautopilot och andra hjälpsamma funktioner som underlättar körningen (22 500 SEK).

Så, där har du den. En premium-suv du faktiskt kan njuta av, utan att bli (helt) ruinerad. Du som är på jakt efter en BMW 5-serie kan också dra nytta av denna guide, eftersom båda bilarna har så lika tillvalslistor. Se nu till att hålla tungan rätt i munnen när du promenerar in hos återförsäljaren – den som inte är återhållsam blir lätt fattig.