Den första juli börjar den nya bilskatten (bonus-malus) att gälla. Alla nya bilar som registreras efter detta datum kommer att drabbas av en högre skatt de tre första åren, baserat på mängden koldioxidutsläpp. Värst drabbade blir alltså kraftiga motorer som dricker mycket bränsle.

Den som planerar att genomgå en 40-årskris eller bara vill ha en fräck kärra att stoltsera i bör alltså slå till innan dess för att slippa skatten, men det finns faktiskt ännu en anledning att köpa i vår. När skatten höjs kommer fler av avskräckas från att köpa prestandabilar, vilket innebär att biltillverkarna måste sälja så mycket de bara kan innan juli för att slippa bli stående med svårsålda miljöbovar. Att balansera importvolymerna blir riktigt knepigt.

Alla tänkbara medel kommer att användas för att öka försäljningen.  Detta innebär, lyckligtvis för alla konsumenter, att prissättningen kommer att bli lika aggressiv som Robert Aschbergs journalistik. Det mesta kommer att sjunka i pris, men billigast av allt blir modeller som snart går ur produktion, oregistrerade lagerbilar och riktigt törstiga V8-motorer. Riktigt dyra modeller, som Ferrari och Lamborghini, lär dock inte bli riktigt lika påverkade av de nya skatterna. Kunderna har helt enkelt råd ändå, och oregistrerade lagerbilar finns knappt.

Dessutom blir det desto billigare ju längre du väntar, eftersom behovet av att bli av med stående bilar blir allt större. Glöm bara inte att du måste få din bil i tillräckligt god tid för att hinna registrera den innan första juli!

Nedan följer nu en lista på modeller som är särskilt troliga att säljas till riktigt förmånliga priser. Exakt hur stora rabatter det faktiskt blir går naturligtvis inte att säga, men i vissa fall kan det handla om hundratusentals kronor.

Audi RS6

När vi testat denna superpopulära förortsfavorit tenderar bränsleförbrukningen aldrig att gå under 3 liter per mil. Om det beror på en osedvanligt törstig V8:a eller en omogen högerfot är oklart. En ny generation är snart kommen, och motorn delas inte längre med särskilt många modeller i Volkswagen-koncernens produktutbud. Överblivna motorer måste säljas – priserna måste sjunka. Lagerbilarna är dock inte många.

BMW M3 / M4

En populär storsäljare. Kunderna är oftast inte tillräckligt ekonomiskt oberoende för att kunna ignorera en höjd skatt. Stående bilar måste försvinna.

Ford Mustang (S-550)

Här har vi en bil som kan säljas till helt sinnessjuka reapriser i vår, inte minst V8:an som är en miljöbov av rang. För modellår 2018 kommer dessutom en uppdatering, vilket innebär att stående lagerbilar från 2017 blir ännu billigare. På Blocket har priserna redan börjat sjunka. Köpläget är minst lika fördelaktigt som bitcoin var för fem år sedan – köp köp köp!

Porsche 911   

Ännu en populär modell med höga utsläpp. Dessutom är en ny generation snart här, vilket innebär att fabriken kommer att behöva bli av med sitt överskott om sådant finns.