Begreppet bruksbil, eller “brukis” om du kommer från en kommun utan McDonalds, är förknippat med såväl positiva som negativa associationer. För vissa är det ett begrepp för att beskriva farfars tråkiga kombi som har 80 000 mil på mätaren men går framåt och kan stuvas med lika mycket bagage som M/S Cinderella. Andra tänker snarare på en trogen vän som inte gör mycket väsen av sig, men alltid finns där när ungarna behöver skjutsas till skidbacken. Är då Fords snällaste mellankombi en brukis av det bättre eller sämre slaget? Låt oss lägga i Högsta Växeln, stuva in halva huset i bagageutrymmet och recensera Ford Focus Kombi.

Ford Focus Kombi 1,0T EcoBoost

Motor: 1-liters, 3-cylindrig, bensin, 125 hästkrafter, 170 newtonmeter

Kraftöverföring: 6-växlad manuell

Acceleration 0-100 km/h: 11,2 sekunder

Toppfart: 193 km/h

Vikt: 1518 kg

Mått (längd/höjd/bredd): 4556/1505/1824mm

Pris: 201 400 SEK (Testbil ca 247 650 SEK)

En mellankombi brukar vara ungefär lika spännande som VM i Yatzy när man betraktar dess yttre drag. För att sticka ut behövs det därför inte mycket när det kommer till exteriören. Focus är däremot lite mer personlig i sitt utseende. Det har nog inte undgått någon att Ford har sneglat en del på Aston Martins grill när de designade Focus, men det tål att upprepas att likheterna är slående från och med första ögonkastet. Kombi-bakdelen är kanske inte något mästerverk, men i övrigt är Focus smakfullt designad. Trots detta drar den inte en enda blick till sig. Ford har lyckats med konststycket att bygga en bil som inte ser ut som en konventionell kombi på minsta sätt, men som ändå smälter in i mängden bättre än en kamel i öknen.

Fords gamla infotainmentsystem fick ordentligt med kritik och som kontring lanserade de fort som attan Sync 3-systemet för en tid sedan. Det fungerar precis som sådana system ska, det är intuitivt med en närmast obefintlig inlärningstid. Knapparna som sitter utanför touchskärmen är däremot lika responsiva som en sengångare på sömntabletter. Bluetooth fungerar inte heller smärtfritt. Överlag är den lätt plastiga interiören avskalad till det mest nödvändiga, och majoriteten av funktionerna håller helt klart måttet. ST-line-ratten är också ett stort plus i sammanhanget.

Från första dragläge slår det en att Focus Kombi är nästan löjligt lättkörd. Kopplingen är mjukare än IKEAs kuddlager, växellådan gör sitt jobb smärtfritt och den trecylindriga snurran tuggar på snällt och försiktigt. Den är en bra motor för sitt ändamål, inget snack om saken. Vid lunkande hastigheter på tvåan är den faktiskt lika tyst som en elbil. Vid tresiffriga hastigheter är dock ljudbilden mer lik den hos en kallstartad moped. Det framgår tydligt att den lilla Focusen inte vill bråka. Om du höjer nävarna kommer den inte att kontra och inta stridsläge, utan istället lägga sig i fosterställning och be om förlåtelse. Således bjuder den inte upp till dans när du har ett par kilometer landsväg för dig själv. Den är försiktig och mycket odramatisk, men ändå självsäker när du spelar på dess villkor.

Termen bruksbil är tudelad, men Ford Focus Kombi lyckas ändå ta det bästa från båda världarna. Den är en trogen följeslagare som tar dig dit du ska utan att göra mycket motstånd. Dessutom sväljer den ditt bagage och underlättar din körning med sparsamma men smarta funktioner. Du kommer aldrig att le i extas, men du kommer aldrig heller att ha några problem. Ford Focus Kombi är inte bara en funktionell kompanjon, den är också en plånboksvänlig vän med sin egna karaktär.

BETYG
Exteriör
6
Interiör
5
Körglädje
5
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
10
Ha-begär
5
Relativ prestanda
5
Personlighet
6
Motorljud
4
Komfort
6
Dalkarl och Högsta Växelns hårdrockare. Har en fäbless för brittiska bilar i allmänhet och Lotus i synnerhet.