Vilken är egentligen den absolut bästa bruksbilen? Om svaret på den frågan råder stor diskrepans. Förortsungarna säger Audi RS6, finansmän Porsche Panamera, idioter LaFerrari och bönder Volvo 740. Alla har dock fel. Det enda rätta svaret är en grön halvkombi med en spasmisk hingst på grillen.

Vad gör då egentligen Ferrari GTC4Lusso så överlägsen? Var inte FF också det?

Exteriör
Färg: Verde British
Fälgar: 20” forged dark painted rims
Bromsok: Giallo Modena

Nej, FF var inte överlägsen. Det kan låta petigt, men enkla ting som backkameror och navigationssystem fungerade ungefär lika bra som en hink med hål i. Ljudsystemet var förkastligt och pekskärmen idiotiskt programmerad. Dessutom fanns stora problem med att knappar och plastbitar lossnade. Att köra en bil varje dag innebär att man måste lida på grund av detta varje dag, problem som inte finns i exempelvis en tio gånger billigare Audi. Jag vill inte påstå att dessa problem inte finns i GTC4Lusso, men de är åtminstone mycket mindre.

Interiör
Läder: Cuoio, extra läder i dörrar, paneler, bagageutrymme, ratt och instrumentpanel
Stygn: Giallo
Mattor: Nuovo cuoio
Säten: Quiltade komfortsäten med diamantmönster och kontrastfärg i Rosso Ferrari
Cockpit: Ratt med kolfiber och LED-ljus, varvmätare med gul bakgrund, kolfiberinlägg

Till skillnad från t.ex. Porsche Panamera och Mercedes S-klass Coupé finns en speciell känsla. När man sitter bakom ratten på en Porsche känner man sig lätt lite bättre än alla andra. Bakom ratten i en Ferrari är den känslan 100 gånger starkare, särskilt med en V12:a under huven. Synd bara att Apple Carplay, som är standard på Hyundai i30, kostar mer än 20 000 kronor. Panoramaglastaket? Över 100 000 kronor. Nej, det är ingen felskrivning. Som rubriken lyder är detta dock tänkt att fungera som en kompromisslös vardagsvagn, så priset spelar ingen roll.

Pris
Från 2 683 700 SEK.
Konfigurationspris: okänt, uppskattningsvis cirka 3 400 000 SEK

Jag misstänker att ni läsare kommer att skicka många arga mail på grund av lacken. Det är ni som har kass smak, inte jag. Mer om den saken tänker jag inte kommentera. Det orangebruna lädret kan ni dock inte klaga på – det är helt makalöst utsökt. Därav finns det precis överallt, med undantag för några konstraster här och var.

Tillval
Sportavgassystem
Tonade rutor bak
’Scuderia Ferrari’-sköldar
Panoramaglastak
Svart slutstycke panoramaglastak
Grill fram med svarta kanter
Italiensk flagga
Anti-stenskottfilm
Fjädringshissar
Vinge fram i kolfiber
Luftintag farm i kolfiber
Kolfiber i dörrlist
Parkeringskameror, fram och bak
Adaptiva strålkastare
Apple Carplay
High-power HIFI
Förberedelse för iPad-installation
128 GB intern hårddisk
Kostymväska
Golfväska
Nät i bagageutrymme
Ferrari-väskor specialanpassade för bagageutrymme
Passagerardisplay
NavTrak