Efter att ha visats upp på Frankfurt-salongen tidigare i höst blev det nyligen dags för Bentley Continental GT att ha premiär i Sverige. Autoropa stod för presstillställningen som ägde rum i deras showroom på Grev Turegatan. Bilen i fråga är tänkt att vara ett bestämt kliv in i nästa generation för Bentley. Continental i originalform kom ut 2003 och har sedan dess sett både mindre och större förändringar genom åren. Den nya modellen har som målsättning att kombinera hårresande prestanda, ny teknik och överdådig lyx i ett enda handbyggt paket. Kan detta vara jetset-elitens nästa folkbil?

När skynket drogs av samma röda Continental som stod på Frankfurtmässan insåg samtliga åskådare tämligen omedelbart att designen har hittat rätt. Den ser betydligt mindre och nättare ut än sin föregångare, men behåller klassiska element som ”Bentley-kinken” vid bakaxeln och en grill av modell större. Framlyktorna ser ut att vara skapta ur kristall och i dimljuset döljer sig ett kaxigt, men diskret B. Bakpartiet har namnet ”Bentley” utskrivet för första gången och ser tillsammans med meshade dioder i lyktorna, riktigt bra ut. Vill man köra en bil med målet att omgivningen ska se att det råder högkonjunktur, då passar Continentals nya utseende perfekt.

Inuti bjuder Continental på en helt ny interiör. Ratten känns igen från Bentayga men en ”vinge” av trä som täcker instrumentbrädan, infotainmentskrämen och mittkonsolen ser underbart nyskapat ut. Just skärmen i mitten har tre finurliga lägen. Antingen kan man visa en stor skärm med touchfunktion, eller så kan hela partiet rulla bakåt och bytas ut mot tre urtavlor istället. Det tredje alternativet är att snurra partiet ytterligare och endast exponera instrumentdekoren. Som förare kan man därmed välja om man vill resa som om det vore 1917, 1957 eller 2017, beroende på hur man konfigurerar mittkonsolen. Materialvalen i övrigt är utsökta och det ryktas om att över en kilometer tråd går åt för att skapa det diamantmönster som pryder lädret.

Teknik-mässigt storsatsar Bentley med en ny, helt digital instrumentbräda. Den noggranne åskådaren kommer att känna igen layouten från Audi Virtual Cockpit, men grafiken och det allmänna utseendet är unikt för Bentley. Continental får samma typ av 48-volts-system som i Bentayga vilket dels möjliggör det faktum att en redigt avancerad luftfjädring sitter på bilen. Hela bilen ger ett intryck liknande ett Bond-inspirerat Buckingham Palace. Allt ser prydligt och anständigt ut, men bakom varje vrå döljer sig någon form av supermodern teknisk finess.

Motormässigt får Bentley Continental GT en W12 som producerar 635 hästkrafter och 900 newtonmeter. Denna pjäs till motor möjliggör en 0 till 100-tid på 3,9 sekunder och en toppfart på 333 kilometer i timmen. Kopplad till motorn är en dubbelkopplad automatlåda som ska göra varje växling lika snabb och len som en hare på amfetamin.

Det första intrycket av Bentley Continental GT är onekligen gott. Att bara sitta i bilen är en upplevelse, men den stora frågan är hur den är att köra? Det får vi reda på senare i vår. Till dess kan vi inget annat än att bara dagdrömma, ett betyg som i sig är väldigt talande för nya Continental.

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.