Klicka här för en recension av Mini Cooper Countryman.

Bensin eller diesel” är en lika vanlig förundring som ”kaffe eller te?” i Sverige. Bensin erbjuder ett lägre inköpspris och en bättre ljudupplevelse men även högre förbrukning och mindre vridmoment. En diesel erbjuder istället lägre förbrukning och mer vridmoment men en sämre ljudupplevelse och ett högre inköpspris. Utöver det har diesel fått sig ett lika positivt rykte på senare tid som Bill Clinton efter han vänsterprasslade. Frågan är dock vad man ska slå till på, en mycket viktig fråga i ett land där diesel trots allt säljer som smör även om bensinare blir alltmer effektiva. För att ta reda på det tog vi två stycken identiska bilar med en väsentlig skillnad – drivlinan. Låt oss ta reda på vilket drivmedel som regerar genom att lägga i Högsta Växeln och jämför Mini Cooper S Countryman ALL4 med Mini Cooper SD Countryman ALL4.

På pappret skiljer det sig två hästkrafter (till Cooper S fördel) och 120 newtonmeter (till Cooper SD:s fördel). För att kraftigt förenkla är hästkrafter det du känner på höga varv och vridmoment det du känner vid låga varv, vilket är anledningen till att det är svårare att få motorstopp i en diesel-driven bil. Vid gasen i botten är hästkrafter det som knuffar en i ryggen medan vridmomentet bestämmer hur länge man känner det knuffet.

Både Cooper S och SD är toppmodellerna i Countryman-familjen och fokuserar på en sportigare upplevelse bakom ratten. Oavsett motorval känns bilarna pigga och flinka – dieseln har ett märkbart övertag med tanke på vridmomentet men bensinaren framstår som mer autentisk. Bensinaren lyckas med att erbjuda en livligare upplevelse, något som onekligen har att göra med motorns ljuva klang och mer varvvilliga motor.

Trots Countryman-utförandet klarade inte någon av bilarna av att köra upp för Ekebyhovsbacken väster om Stockholm. Det är en skidbacke som inte inkräktar på Alpernas stjärnstatus men som med en bil känns brantare än Niagarafallen. Vanliga gatudäck och gräs i kombination med en kraftig lutning är inte direkt optimala förhållanden trots fyrhjulsdrift och ett löfte om terrängegenskaper. Det började med att jag – i dieseln – tog fart upp men efter ett tag tog gravitationen över och bilen tappade fotfästet. Med den andra Minin hack i häl slutade det nästan med bilkrocket men lyckligtvis var det bara våra hjärtan i halsgropen som stod på spel.

I sin recension av Mini Cooper ALL4 Countryman konstaterade Oskar att ”det som gynnar britten är att den fortfarande har en anda av originalitet” vilket är den huvudsakliga anledningen till att  du väljer en Mini framför konkurrenterna; personlighet. Det handlar inte om objektivitet i detta fall utan snarare om subjektivitet samt den image som förknippas med bilmärket. Av den anledningen är det just karisman som avgör. Inte nog med att diesel lär ha utrotats inom några år men drivmedlet saknar karisman såvida man inte är en engagerad medlem i skogsorganisationen Skydda Skogen. Av den anledningen är det bensin som tar hem priset.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.