Mazda MX-5 RF 2.0 Sport
Motor: 2,0-liters I4:a bensin, 160 hästkrafter, 200 newtonmeter, bakhjulsdrift
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda
Acceleration 0-100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1140 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3915/1235/1735mm
Pris: 295 900 SEK (testbil cirka 306 544 SEK)

Sverige. Ett land med slaskiga vintrar och regniga sommardagar. Att köpa en cabriolet i ett land med ett så miserabelt klimat som vårt eget är lite som att fylla sin garderob med bikinis om man är bosatt på Antarktis. Trots detta köper folk taklösa bilar i sådana mängder att de flesta märkena som är något att ha erbjuder åtminstone en cabriolet i sitt modellutbud. Om man nu vill ha vinden i håret någon dag eller tre om året är Mazda MX-5 ett av de absolut bästa valen. Dock har den nya versionen aldrig erbjudits med något annat än ett tygtak. Tills nu. Om du vill ha ett plåttak på din MX-5 är detta en möjlighet. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera Mazda MX-5 RF.

RF står för ”retractable fastback” och är ett resultat av Mazdas ingenjörers ovilja att designa en takfällningsmekanism som trollar bort hela taket. MX-5 RF är därför mer av en targa-liknande kreation än en faktisk cabriolet. Med taket på ser bilen avsevärt mycket mer manlig ut än sitt modellsyskon, och den är också tillräckligt tyst för att det faktiskt ska vara ett vettigt alternativt att framföra fordonet i hastigheter som överskrider 100 km/h.

Taket kan fällas ned i hastigheter som underskrider 10 km/h. Man bör alltså stanna om man vill fälla upp eller ned det. När det väl är undanstuvat skapas en hel del turbulens i kupén vilket inte är en särskilt trevlig upplevelse. Dock är detta enbart ett problem i högre hastigheter. Takmekanismen har enbart adderat 45 kilogram och bagageutrymmet är opåverkat vilket är en genuin bedrift från Mazdas sida. Något som inte är en bedrift är det faktum att bakåtsikten är usel. Döda vinkeln är exempelvis så död att jag känner min livskraft sugas ur mig.

Det som verkligen säljer en Mazda MX-5 RF är inte plåttaket utan dess fullkomligt fabulöst fenomenala köregenskaper. Sätt dig bakom ratten på en MX-5 (detta gäller för övrigt tygtaksversionen också) och du tas till en plats där det är omöjligt att inte vara glad. Växellådan arbetar i perfekt symbios med kopplingen och upplevelsen är mekanisk, givande, och underhållande. Om du har en Mazda MX-5 på din garageuppfart kommer du att leta efter ärenden som du kan springa bara för att ha en ursäkt att köra den. MX-5 är en av de absolut roligaste bilarna jag någonsin har kört, och mycket bättre än så blir det inte.

När jag recenserar en bil blir mitt utlåtande tämligen binärt i mitt huvud. Antingen vill jag ha bilen eller inte. MX-5 vill jag ha mer än jag vill ha en ljus framtid. Nästan. Frågan är dock om jag vill ha tyg- eller plåttak? RF kostar lite drygt 23 000 riksdaler mer än en vanlig MX-5. För pengarna får du en bättre vinterbil men en sämre sommarbil. I en värld där global uppvärmning försäkrar kortare och kortare vintrar blir det svårt att rekommendera någon att spendera den summan på något som inte längre är fullt nödvändigt. Lägg då hellre lite extra på att utrusta din MX-5 Roadster med en större motor. En sådan behövs alltid!

BETYG
Exteriör
9
Interiör
8
Körglädje
10
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
9
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
9
Komfort
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.