Som en del av Högsta Växeln kommer det inte som någon överraskning att jag kör mycket bil. För min del är det ofta en del specifika sträckor som jag trafikerar mer frekvent än andra då vi har en del förutbestämda testrutter. En av dessa sträckor är Essingeleden som jag mer eller mindre alltid kör om jag ska ta mig söderut. Essingeleden är speciell i det att den råkar vara Sveriges mest trafikerade väg och därmed blir sträckan ofta subjekt för långa köer.

Att man blir fast i kö är något man får leva med om man kör i en större stad och man kan på sin höjd framföra ett önskemål om att lägga till eller bredda befintliga sträckor för att lätta på trycket. I och med att denna vägsträcka är så hårt trafikerad blir det även en del slitage och därmed krävs ett kontinuerligt arbete med att reparera delar av vägen. Just nu pågår en sådan typ av reparation för att reparera broskarvar och hur man har löst detta är bland det mest idiotiska jag har beskådat som bilist.

Någon på Trafikverket (vi kallar honom Nisse Nilsson) fick den briljanta idén att sätta upp enorma vägbulor utefter hela leden. De är cirka en halv meter höga och varenda bilist gör sitt bästa med att panikbromsa för att köra över dem i 5 kilometer i timmen, trots att de sitter i en Range Rover med 18 låsbara diffar. Detta leder till att det bildas köer hela tiden oavsett tid på dygnet. Ska du hem klockan två på natten? Kö. Till jobbet klockan sju? Kö. Ska du köra mitt i rusningen? Packa med dig picknick och sovsäck för du blir sannolikt tvungen att övernatta i bilen.

Nisse och hans kollegor

Hur tänker man när man sätter farthinder på Sveriges mest trafikerade väg? Nisse måste ju ha pratat i sömnen när beslutet togs. Jag kan köpa detta om det är en temporär lösning som bara ska råda i några veckor, men gissa hur länge dessa bulor kommer att sitta kvar? TVÅ ÅR! Hur kan det ta två år att laga ett par vägskarvar? Det gick fortare att bygga Saturn V vilket jag utan ingenjörsbakgrund vågar påstå är ett mer komplext problem.

Två år tog det att designa vad som skulle bli Saturn V

Jag ber dig Nisse, antingen snabbar ni på arbetet eller så tar ni bort dessa bulor. Stockholmstrafiken är grötig som den är utan en massa skit i vägen. Om ni sedan undrar varför jag inte kommer att recensera eller skriva något de närmaste två åren är det sannolikt för att jag sitter i bilkö på Essingeleden…

Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.