Häst Kallblod
Motor:
 1 hästkraft
Kraftöverföring: Fyrbensdrift
Acceleration 0-100 km/h: Aldrig
Toppfart: 75 km/h
Vikt: 400 kg
Pris: 100 000 SEK (Testhäst 100 000 SEK)

Innan bilar debuterade och gjorde världen till en bättre plats tvingades alla motorjournalister, då kallade hästjournalister, recensera just hästar. Vi tyckte att det vore lämpligt att se hur det var innan bilarna kom och beslutade oss för att testa det man finner under alla huvar – hästkrafter. I det här fallet en hästkraft (även om en modern häst har fler). Låt oss ta reda på om det var bättre förr eller om hästar passar bäst i närmsta frysdisk genom att lägga i Högsta Växeln och recensera, öh (nej, inte hö), Häst.

Exteriört ser en Häst ut som en häst. Tyvärr har vi inte en kandidatexamen i hästar, vilket vi har i bilar, så en närmare beskrivning kan vi inte ge. Gällande interiören är komforten lika hög som en spikmatta, dock är materialvalen utsökta och sikten helt briljant. Ljudsystemet spelar bara gnäggande och odören hör hemma på vischan – Häst borde ta efter BMW och Mercedes genom att erbjuda parfym till sina fordon. Vår Häst råkade vara instegsmodellen men jämför man med en Opel Karl (men som har 75 gånger fler hästkrafter) som kostar ungefär samma peng får man knappast mycket valuta för pengarna.

När det gäller körglädjen är det en annan historia. Hästen känns livlig och oberäknelig, hade den slungat sig ut framför mötande trafik hade jag knappast förvånats. Frihetskänslan får valfri cabriolet att kännas som Guantanamo Bay men man behöver sannerligen planera sina resor. Med en toppfart på 75, som kan hållas i några sekunder, och en marschfart på runt 40 fungerar Häst briljant i stadstrafik men motorvägskörning är en enerverande upplevelse. Vid rödljusen lär man vinna alla uppmärksamhetstävlingar men så fort det slår om till grönt kan man krönas som förlorare. Det sympatiska med Häst är förbrukningen, den drar två kilo havre milen vilket gör den tusentals gånger mer miljövänlig än valfri bil. Utsläppen kommer i form av avföring som besudlar vägen bakom en – tack och lov behöver man dock inte plocka upp hästbajs efter sig i Stockholm.

Det dyra med Häst är knappast inköpspriset även om man egentligen inte får särskilt mycket för pengarna. Istället är det saker som djurförsäkring, stallplats, mat och all den tid som Häst behöver för att underhållas. Man kan inte direkt lägga i P och gå och njuta av sin lediga tid. Det Häst erbjuder är en hel del karisma och att varje resa blir till en upplevelse – kommer jag att komma fram vecka 44 eller 45? Vad händer om det börjar ösa ner?

Vi på redaktionen känner oss lyckligt lottade som är födda då vi är födda. Att recensera hästar hade varit en rejält långtråkig syssla och att leva med både stank och kronisk förkylning hade nog eliminerat samtliga vänskaper. Det slumpartade beteendet och det faktum att vem som helst kan roffa åt sig Häst när man är inne och handlar på ICA gör att man alltid är orolig. Prestandan är usel även om räckvidden må vara god men det förutsätter att man planerar sin vardag med hjälp av månen.

Att ha en Häst är som att ha en riddarrustning eller en faxmaskin, det är sanslöst gammalmodigt och det är något som hör hemma på medeltiden. I en värld där det finns mer än en miljard bilar som är ute och puttrar passar hästar egentligen enbart obskyra bohemer med tvivelaktigt miljöpatos. En Häst kontra en bil är för de som tror att jordens undergång kommer att ske nästa vecka som en konsekvens av miljöförstöringen. Häst – färdmedlet för dem utan verklighetsförankring.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
1
Körglädje
5
Valuta för pengarna
1
Relativ praktikalitet
1
Ha-begär
1
Relativ prestanda
1
Personlighet
10
Motorljud
1
Komfort
1
Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (344 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.