Mini Countryman provkörd i Norge

Mini har under åren experimenterat med en hel del mer eller mindre psykadeliska avknoppningar av sin klassiska tredörrars halvkombi. De mer anmärkningsvärda modellerna är Clubman (kombi), Countryman (typ kombi) och Paceman (gud vet vad). Den sistnämnda avvecklades snabbt på grund av dess obegriplighet men de två första lever och frodas ännu. För något år sedan introducerades nya Clubman medan nya Countryman har fått vänta tills nu. Vi har varit på presskörningen uppe i de norska bergen och njutit av frusna sjöar och häpnadsväckande soluppgångar.

På utsidan har det hänt en hel del sedan den förra (och första) generationen kom ut 2010. Countryman ser ut som en blandning av den gamla versionen och diverse Fiat-modeller, mer specifikt 124 Spider framifrån och 500X bakifrån. Den interiörmässiga förbättringen är massiv jämfört med den förra generationen men försumbar jämfört med de andra nuvarande Mini-modellerna. Detta innebär roliga former och detaljer som får insidan att påminna om ett flygplans cockpit. Den upplevda kvalitetsnivån är skyhög, precis som möjligheterna för individualisering.

Enligt Robert Strängberg, produktansvarig på Mini, kan kunderna ”go bananas” vilket vi på Högsta Växeln uppmuntrar i allra högsta grad eftersom våra vägar i huvudsak populeras av trista euro-boxar. En nyhet är dock att infotainmentsystem nu är touch screen-anpassat, precis som i en BMW. Jag har alltid tyckt att touch-skärmar i bilar är fullkomligt värdelösa. Fördelen med en knapp är att man kan känna den utan att behöva ta ögonen från vägen, en touch screen saknar taktilitet och inget är någonsin där man lämnade det. Tack och lov har Mini varit förnuftiga nog att låta kunden själv välja om han vill använda touch-skärmen eller det klassiska, vredes-baserade gränssnittet. Jag vet vilket jag föredrar.

Alla testbilar var utrustade med ALL4, ett fyrhjulsdriftssystem som bara kopplar in drivning på alla fyra hjul när det behövs. Cooper S ALL4 greppar fint men samtidigt tappar den lite av sin livlighet. På de norska istäckta vägarna var jag dock otroligt tacksam för att jag satt i en fyrhjulsdriven bil. Vid ett tillfälle stannade jag för att gå ut och undersöka hur halt det faktiskt var. Min slutsats var att jag borde ha packat ner skridskor istället för kängor. Trots detta enorma glid kändes aldrig Countryman okontrollerad. På tvättbrädesvägarna blev det tydligt att bilen är inställd åt det sportigare hållet eftersom den knappast var lika mjuk som ett moln. Detta gör mig dock absolut ingenting eftersom den har fenomenala köregenskaper. Trots att nya Mini Countryman knappast är särskilt mini är den ändå maximalt rolig att köra.

Efter den första dagens körning genom Norge fick vi den sanslöst skojiga möjligheten att köra som tokar på en frusen sjö. Morgonen välkomnade oss med en soluppgång som skickade en spektakulär färgkaskad över sjön och alla testbilar. Dagen var uppdelad i ett antal aktiviteter som hade till syfte att låta oss känna på hur nya Mini Countryman beter sig när man verkligen testar gränserna. Den tveklöst roligaste banan var slalom/drift där bilen skulle driftas mellan ett antal koner. Även racing-banan, med det oerhört kreativa namnet ”Track”, var vansinnigt underhållande att köra, särskilt med tanke på att de två olika instruktörerna hade helt olika syn på hur duktig jag var. Den första gav mig i princip enbart beröm medan den andra, att döma av hans häpnadsväckande antal instruktioner och kommentarer, verkade tycka att jag var den sämsta föraren Norge någonsin har skådat. Jag väljer självfallet att tro på den första.

Nya Mini Countryman är en bil med goda vägegenskaper och festlig design. Grundpriset ligger en bit under 300 000 vilket knappast är billigt. En Skoda Octavia RS 4×4 är både mer praktisk och billigare. Countryman är alltså ungefär lika rationell som att köpa en boa constrictor istället för en border collie. Ändå finns det gott om folk som shoppar frusna möss på veckobasis. Som vanligt talar Mini till hjärtat snarare än till hjärnan, så länge man uppskattar bilens utseende och storlek. Countryman finns med ett antal olika motorer som alla är relativt tråkiga så länge modellbeteckningen inte delvis består av ”S”. Inom kort kommer en ganska ointressant laddhybrid baserad på BMW 225xe Active Tourer och en inte ett dugg ointressant John Cooper Works-version med 231 hästkrafter. Du får själva lista ut vilken vi kommer att testa i Sverige först.