Test: Suzuki Baleno

Suzuki Baleno
Motor:
1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 112 hästkrafter, 170 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,4 sekunder
Toppfart: 200km/h
Vikt: 1010kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3995/1470/1745 mm
Pris: 124 900 SEK
(Testbil ca 170 000 SEK)

Suzuki beskriver sig som ett bilmärke som tillverkar prisvärda och bra bilar som håller i längden. Att presentera sig själv på det sättet är riskfyllt och inte särskilt upphetsande. Det gör att man förväntar sig att mötas av en bil som är lika spännande som transmissionselektronmikroskopi. Det måste trots allt finnas någon konkret anledningen till att Suzuki alltid hamnar i skymundan.

En sådan typ av bil brukar inte vara något som man vill tillbringa allt för lång tid i. Suzuki har dock lyckats bevisa att det är ett påstående som inte stämmer in på Suzuki Baleno. Den är en bil som trots sin resonabla prislapp och sitt undermåliga rykte lyckas hantera det mesta över förväntan. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Suzuki Baleno.

För att förstå hur ingenjörerna på Suzuki har resonerat när de har tagit fram Baleno måste man tänka i deras banor. Just Baleno är inte en modell som är skapad för att slå några världsrekord eller vinna några fina pokaler och detta är något som Suzuki känner till. Det är också därför de inte försöker skryta med att vara först med det här eller bäst på det där. Baleno är tillverkad för att vara lika praktisk och enkel som en garderob, vilket den lyckas med.

Det första intrycket man får av Baleno är att den kommer att imponera lika mycket som Lars-Ove, 76, skulle göra under en hundra-meters sprint. Den sticker inte ut på något speciellt sätt och har inget särskilt revolutionerande att komma med. Dock gör den det den ska göra briljant, alltså att erbjuda funktionalitet i ett förståndigt paket.

Exteriört är Baleno väldigt anonym, med andra ord precis som den typiska småbilen. Om man inte lägger uppmärksamheten på vilken bil som susar förbi skulle det lika gärna kunna vara en Toyota Auris från 2011. Fortsätter man på insidan bekräftas ens förväntningar. Det vill säga att det inte är särskilt märkvärdigt. Det finns lite plastiga ytor här och var och det märks det att budgeten har varit tight. Att räkna med något annat är inte verklighetsförankrat.

Beläggen för att Baleno är en utstickande bil är ungefär lika dolda som lösenordet till USAs presidents mobil. Det är även anledningen till varför fördomarna om bilen uppstår. Jag ska ge några exempel på detta. Belysningen ser ut att bestå av billiga halogenlampor från Ö&B tills varselljusen vrids på och det plötsligt går att urskilja en otroligt snygg LED-belysning i fronten. Ett annat exempel är motorn.

På pappret ser den inte ut som världens vrålåk med sina tre cylindrar och 112 hästar, men väl bakom ratten fås känslan av att man kör runt med något betydligt kraftigare under huven. Den hänger med bra i trafiken och kan med lite sats även utföra säkra omkörningar. Ett tredje exempel är infotainment-systemet. Det ser ut lite som en billig surfplatta men överraskar användaren genom att vara riktigt rapp och tydlig. Det är onekligen så att Balenon minst sagt är ändamålsenlig.

En av Balenos höjdpunkter är bilens praktiska aspekter. Den ser inte stor ut utifrån och, inte konstig nog, känns inte stor när den framförs. Trots detta får man in en halv skolklass inklusive packning i bilen. Baksätet rymmer allt från en gammal mormor som behöver mycket plats och inte vill känna sig klaustrofobisk, till långa individer som har som vana att lida av knä-ont på flygresor. Även i bagageutrymmet går det in nog med packning för att klara sig själv om man skulle köra vilse i några dagar.

Prestandamässigt är den ingen raket men som jag tidigare nämnde känns det som att motorn pumpar ut fler än 112 hästkrafter. Väghållningsmässigt ligger den inte platt som en pannkaka på vägen vilket gör att handtagen slår i asfalten vid varje kurva. Växellådan känns bättre än att röra om i morgongröten – den är faktiskt imponerande bra – och styrningen är över förväntan.

Suzuki Baleno är en bil som hela tiden överraskar och utför sina uppgifter över förväntan och det är inte bara för att man inte har några förväntningar. Den utstrålar inte något speciellt och är egentligen inte så märkvärdig men tillfredsställer behovet av vad konsumenten vill ha. Det är en bil som fungerar till mycket och utför det till råge. Suzuki Baleno – förvånansvärt funktionsduglig.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Suzuki Baleno är en bil som hela tiden överraskar och utför sina uppgifter över förväntan och det är inte bara för att man inte har några förväntningar. Den utstrålar inte något speciellt och är egentligen inte så märkvärdig men tillfredsställer behovet av vad konsumenten vill ha.