Test: Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra (2017)
Motor: 1,8-liters 4:a bensin, turbo, 192 hästkrafter, 320 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,7 sekunder.
Toppfart: 235 km/h
Vikt: 1260 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4055/1420/1693 mm
Pris: 200 900 SEK
(testbil cirka 230 000 SEK)
Ett segment som vi på Högsta Växeln älskar är det innehållandes så kallade GTI-bilar. Inom samma familj som den berömda Volkswagen Golf GTI finns även Seat med deras Cupra-modeller, bilar som verkar glömmas bort av någon outgrundlig anledning. Det man i grund och botten får är, precis som när man köper en Skoda, är en Volkswagen till ett lägre pris. Vi har kört Volkswagen Polo GTI och nu är det dags att köra den spanska kusinen Seat Ibiza Cupra, som alltså kostar 20 000 SEK mindre. Låt oss ta reda på hur väl de har lyckats genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Seat Ibiza Cupra.
Vår testbil var utrustad med svart lack och svarta fälgar vilket gjorde att den såg ut exakt som den är – en ligistbil. I en vanlig Svenssons ögon ser Ibiza Cupra ut som vilken Ibiza som helst vilket är en del av charmen. Av någon anledning har dock Seat kommit fram till att det är snyggt med två stycken avgasrör som ser ut som sugrör. Det är ett försök till att vara sportig men ser istället otroligt mesigt ut.
Rent generellt är Seat Ibiza Cupra en attraktiv bil som dock har lite för mjuka linjer för min smak – på den fronten lyckas Polo GTI snäppet bättre. Interiört är Ibiza Cupra mycket trevlig trots att det märks att Volkswagenkoncernens ledning har bestämt att ”Seat ska vara 75 procent av Volkswagen” – med det menas det att infotainmentsystemet har samma upplösning som ett Gameboy color. Sedan är interiören lite plastigare och tråkigare, inget som man förvånas över dock.
Rent praktiskt är baksätena inte särskilt personvänliga och bagageutrymmet är mindre än i exempelvis en Polo. Som en tänkt konsument för en bil som denna kan jag avslöja att det är totalt ointressant eftersom det är så ytterst få gånger det någonsin skulle ställa till problem.
Det viktigaste med en bil som Seat Ibiza Cupra är givetvis upplevelsen bakom ratten. Precis som en Volkswagen Polo GTI får man XDS-differentialen. Den gör att alla 192 hästkrafter går ner i backen utan mycket om och men och att man kan slunga in bilen i kurva efter kurva och alltid känna att man har kontroll. De hastigheter som bilen kan framföras på landsväg är rent ut sagt vansinniga.
Man förundras över varför man tyckte att 70 kilometer i timmen på en landsväg var mycket när man övningskörde när man kan köra en Seat i det dubbla. Styrningen är mycket bra och ger mycket feedback vilket bidrar till förtroendet bakom ratten. Fortsättningsvis finns det oändligt med grepp – precis som hos alla bra ligistbilar så är bilen lättkontrollerad och man vet innan varje kurva hur den ska te sig. Gladeligen är bromsarna mycket bra de med. Samtidigt är bilen väldigt mjuk och tillmötesgående när den inte är försedd i sportläget vilket gör den till en lämplig vardagsmissil.
Om man skulle jämföra körupplevelsen med en Volkswagen Polo GTI kan det konstateras att Seaten känns betydligt mer livlig. Om Ibiza Cupra är en 20-åring som åker till Ibiza och festar är Polo GTI en nyskild 40-åring iförd polotröja som anser att Stockholmsveckan i Visby är det bästa sättet att träffa nya tjejer på. Att Cupran dessutom kostar 20 000 SEK mindre gör det till en otroligt bra deal för en bil.
Seat Ibiza Cupra är som en galen kusin. I detta fall är den tysken Polo GTI:s spanska kusin som tillbringar somrarna med att ställa till hyss, riskera körkortet och försöka sätta nya landsvägsrekord. Bilen är alldeles lagom snabb och otroligt lättkörd. Är man mer rationell av sig och kan se bortom den boll-inspirerade exteriöra designen har man hittat hem. Seat Ibiza Cupra – precis som partyorten.
Betyg
Sammanfattning
Seat Ibiza Cupra är som en galen kusin. I detta fall är den tysken Polo GTI:s spanska kusin som tillbringar somrarna med att ställa till hyss, riskera körkortet och försöka sätta nya landsvägsrekord.