Hyundai i20 Active
Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, turbo, bensin, 120 hästkrafter, 172 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 10,4 sekunder
Toppfart: 183 km/h
Vikt: 1165 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4065/1529/1760mm
Pris: 184 900 SEK (Testbil 184 900 SEK)

Mazda CX-3
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, turbo, bensin, 150 hästkrafter, 204 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1340 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4275/1535/1765mm
Pris: 236 900 SEK (Testbil cirka 260 000 SEK)

Suzuki Vitara S
Motor:
 1,4-liters, 4-cylindrig, turbo, bensin, 140 hästkrafter, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 10,2 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1310 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4175/1610/1775mm
Pris: 217 900 SEK (Testbil cirka 230 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Om man beslutar sig för att köpa bil är det sista man har ont om val. Hela bilvärlden är en labyrint som kräver att man har samma attribut som Indiana Jones om man ska klara sig. Att vara motorjournalist kräver att man är mer insnöad på bilar än vad Einstein var på fysik. Ett mycket populärt segment är det så kallade crossover-segmentet. Bilar som är ett mellanting mellan stadsjeep och vanlig bil. I Sverige verkar varenda Svenssondrömmar om bilar med en höjd markfrigång på några millimeter som dessutom blivit besudlade av en massa plastdetaljer. Faktum är dock att om man vill ha en bil som är lite högre och känns mer robust så räcker det inte med en drös med bilmärken utan även en drös med förhållningssätt. Likt V40 Cross Country är i20 Active en bil som har äventyrsambitioner. Mazda CX-3 är en utveckling på det sättet och har utvecklats från botten upp med syfte att vara en mer ”jeep-ig” bil. Suzuki Vitara är en bil som försöker sig på att vara en vanlig terrängbil fast i miniformat. Med andra ord tre typiska tolkningar på vad svenska folket vill ha. Frågan är dock på vad man bör lägga sina stålar och hur rimligt det är med alla alternativ och en fetisch för att låtsas vara någonting man inte är. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och jämföra Hyundai i20 Active, Mazda CX-3 och Suzuki Vitara.

Hyundai i20 Active är den första Hyundaien som Högsta Växeln testar vilket innebär att den testades utan förväntningar, t och hållet med hänsyn till att vi inte riktigt visste vad vi skulle förvänta os s. Precis som med andra bilar i samma segment (Volkswagen Golf Alltrack till exempel ligger fokus på att en bil som denna är för den aktive, för äventyraren. Hyundai i20 Active  är dock framhjulsdriven och alltså i praktiken inte klarar av mer än vad en vanlig i20 kan. Just ”Active” är egentligen bara reklamsnack och det är därför Hyundai har valt att använda sig av ett citat från Sara Öhman – ”När jag satte mig i den och började köra så bara skrek jag rakt ut, på riktigt! Den är som en rallybil”. Det ger väldigt höga förhoppningar kring körupplevelsen men det verkar spm att Sara Öhmans bilerfarenhet inte sträcker sig bortom radiobilarna på Gröna Lund. Jämfört med dem är i20 Active givetvis en rallybil men jämfört med bilar inom samma segment måste man vara väldigt generös om man ska sträcka sig så långt. Det är en otroligt vardaglig bil, enligt vår skribent Joel Sandberg känns den som en Honda HR-V i den bemärkelsen. Det är absolut ingen dålig bil, den är endast lite beige men känns robust och man får onekligen extremt mycket bil för pengarna. I vår duell har den ett övertag med prislappen dock så ligger den sämre till på grund av att den saknar fyrhjulsdrift.

Mazda CX-3 delar bottenplatta med stadsbilen Mazda2 (trots ”3:an”) och Mazda kallar CX-3:an för en ”liten crossover” – försedd med fyrhjulsdrift är den snäppet vassare än en i20 Active och utseendet matchar drivlinan. I CX-3 sitter man märkbart högre men precis som en Jaguar F-Pace är det inget som märls av när det kommer till kördynamiken. Mazda CX-3 är tveklöst den roligaste av de tre bilarna att köra med trevlig styrning och en flinkhet som konkurrenterna inte riktigt har. Att den ser fantastisk ut är givetvis en fördel också. Rent praktiskt tar fyrhjulsdriften upp utrymme i bagageluckan men det är en kompromiss man får ta om man nu kräver fyrhjulsdrift, något som bidrar till bilens väghållning. Så länge man inte pressar bilen till det absolut yttersta känner den sig bekväm med att skutta omkring på landsväg. Bilen erbjuder genuin körglädje men även om Mazda hävdar att man hellre ”tar den långa vägen hem” stämmer det inte riktigt. Den är en trevlig kompanjon till vardags som lyckas krydda till dagsrutinerna lite extra.

När det gäller Suzuki tänker de flesta på motorcyklar och utombordare men faktum är att de faktiskt tillverkar bilar också. Suzuki Vitara är det mest ”seriösa” inslaget i detta grupptest. Med det menas  att den faktiskt är en liten stadsjeep som med hjälp av låsbara differentialer och olika körlägen anpassade till terrängkörning lyckas berättiga sitt utseende allra mest. Den ser ut som en mini-jeep för att det är exakt det den är. En mini-jeep alltså. Motorn är pigg och har något av en gummisnoddskaraktär i stadstrafik medan styrningen är snodd från samma bil som Sara Öhman körde innan i20 Active – en radiobil från Grönan. Köregenskaperna är som att skrapa fram tre rutor som det står 30 SEK på när man har köpt en Trisslott. Man blir glatt överraskad men det är knappast livsomvandlande. Den är en bil som inte ljuger om vad den är – den är exakt så som den porträtteras, en bil utan lullull som gör det man förväntar sig. Stereon är tagen direkt från en Lada Riva från 1982. Det är troligtvis den sämsta stereon som någonsin har satts i en bil. Den får en Nokia 3300 att låta som ett Bang & Olufsen-system som kostar lika mycket som en ny Dacia Sandero. Den är en väldigt bra liten stadsjeep för det man betalar och riktar sig mot de som inte bryr sig ett skvatt om prestige, det är egentligen bara en bra bil. Terrängmässigt bör den te sig som en bergsget men det var inte något vi lyckades testa tillräckligt genomgående.

I detta grupptest representerar Hyundai i20 Active de som tycker att de behöver vandringsskor när de ska plocka svamp i skogen – de som överskattar naturen och vad  ”vanliga” skor klarar av. Jämte en vanlig i20 finns det inget en i20 Active klarar av som inte tvillingen klarar av. När det kommer till Mazda CX-3 verkar det nästan bara som att Mazda har sett vad marknaden efterfrågar och byggt det, det finns ingen underliggande agenda på så vis. Det är en körglad liten bil som råkar vara lite högre och rent kosmetiskt är designad för att se mer robust ut. Suzuki Vitara är troligtvis den minst ”sanna” terrängbilen som finns till salu. Det är den enda bilen som berättigar sitt mer ”äventyrliga” utseende.

Det största problemet med bilar som dessa är att de i praktiken är fullkomligt onödiga. Varför inte bara köpa en vanlig i20 och spara 5000 SEK? Varför inte nöja sig med en Mazda2 eller spara 6000 SEK genom att köpa en Mazda3 istället för en CX-3? Av någon anledning har det svenska folket fått för sig att köpa bilar som är totalt onödiga. Det finns ingen anledning till att köpa en Volkswagen Passat Alltrack istället för en vanlig Passat på samma sätt om att det endast är logiskt att ha en Mercedes-Benz G500 4×4^2 om man bor i Saudiarabien med sanddynor i trädgården. Det mest logiska är att välja den bil som gör det den utlovar på bästa möjliga sätt, därför är Suzuki Vitara vinnaren i detta grupptest.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.