Precis som alla andra bilmärken i dagsläget vill Audi locka till sig yngre konsumenter och de som är unga i sinnet. De har ett hav av bilar som tilltalar ungdomliga köpare men som tyvärr är på tok för dyra om man inte sysslar med illegala aktiviteter. Givetvis går det att få en Audi A1 för 170 000 SEK men enligt oss på Högsta Växeln lämpar den sig bättre för gamar jämte ungtuppar. Audi har med Q2:an försökt sig på att erbjuda det kompletta paketet för den unga köparen – utseende, körglädje och uppkoppling. Audi bjöd oss till Zürich för att köra just nya Q2:an eftersom vår snittålder är lägre än vad som krävs på Systembolaget.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Med revelj 03:30 var det frukost i form av tio liter kaffe för att kunna hålla sig pigg och alert dagen ut. 07:20 var det avgång från Arlanda som gällde. Efter att ha anlänt i Zürich blev jag upplockad av en bil som tog mig raka spåret till en hangar där själva lanseringen skulle ske. Efter att ha minglat med en massa tyska Audi-nissar som la full fokus på att poängtera att Audi Q2 var en bil “for ze yung peepel” samt försökt ställa så komplicerade frågor jag kunnat till produktspecialisten var det dags att bege sig till bilarna. De stod parkerade i en stor hangar riktade mot en stor skärm. Med ljudet uppkopplat till radion var det exakt som en drive-in bio. Väldigt ungdomligt; cirka 50 år sedan.

Filmen som visades på den vita duken var en kortfilm som hade syftade till att framhäva bilens ungdomlighet och förmåga. Det är en stadsbil som ska var lite robust och äventyrlig samtidigt som att den ska framhävs en viss typ av image, som skriker livsstil. “Fashion and fun” var det exakta begreppet som användes. Det fanns vissa inslag som jag fann humoristiska då de verkligen återspeglade hur den stela, tyska Audi-ledningen definierar ungdomlighet. Skämt åsido var det väldigt god stämning och allt var avslappnat och trots att individer från den högsta ledningen var på plats var det oerhört trevligt. Jag förstår att de givetvis använde sig av fokusgrupper men det var lite väl överdrivet i filmen. Det var mycket fokus på graffiti, något som tydligen tilltalar unga Audi-köpare men som enligt oss är vandalism.

Storleksmässigt hamnar Q2 mellan A1 och Q3, den är 4,19 meter lång, 1,79 meter bred och 1,51 hög. Rent dynamiskt känns det otroligt lik en A3:a och på de fantastiska Schweiziska vägarna var den imponerande mjuk och behaglig. Dessvärre har vi inte samma vägar som nere på kontinenten. I november kommer de första Q2:orna att börja rulla på svenska vägar med ett grundpris på 231 000 SEK för instegsmodellen (1,0 TFSI) och 324 000 SEK för 190-hästars dieseln. Det är mycket pengar men trots det lär den gå som smör.

Det kommer att finnas sex stycken motoralternativ, tre stycken bensinare och tre stycken dieslar. Jag fick möjlighet att köra 116 TFSI, 150 TFSI, 150 TDI och 190 TDI på alpvägar vilket bidrog till hela upplevelsen. 116 TFSI kändes givetvis som inlandsisen medan 190 TDI kändes lagom pigg. 150 TDI förväntas bli storsäljare i Sverige då svenskar verkar ha lika spännande motorsmak som snittpensionären. Det kommer även att komma en SQ2 och en RSQ2 och jag lyckades få en av Audis potentater att berätta att SQ2 dyker upp “förhållandevis snart” medan RSQ2 kommer under 2019. Det är minst sagt två bilar vi väntar ivrigt på.

Designen, som onekligen är väldigt distinkt och utmärkande, är ett stort steg framåt för Audi om man frågar mig. På bild är den knappast lika tilltalande som i verkliga livet så döm den inte förrän ni ser den på riktigt. Designen är utmärkande och pekar tydligen mot framtida Q-modeller. Audi ska aktivt försöka se till så att alla bilar inte flyter samman inom samma palett, något nästan alla andra biltillverkare gör i dagsläget. Jag håller tummarna för att de lyckas. Jag talade med designern och eftersom han var lika estetisk som Leonardo da Vinci talade han mycket om inspiration och tankesättet bakom bilens utseende och kortfattat sa han följande:

“Jag inspirerades av de stenar som är vid en flods mynning. När de är vid källan så är de kantiga och vassa men när de transporterats längst hela floden är de mjukare i linjerna. Axellinjen delar sig vilket gör att det blir som en illusion – nästan som en amerikansk fotbollsspelare som inte ser ut att ha en nacke med tanke på axelskydden”

Att faktiskt träffa personen som designade en bil man troligtvis lär se mycket av framöver var minst sagt intressant. Efter att han förklarat sitt tankesätt fick jag ett nytt perspektiv och synsätt på bilen. Jag kunde även konstatera att vi hade olika perspektiv på saker och ting.

_HPD9356

Sammanfattningsvis är Audi Q2 en tilltalande bil rent exteriört som enligt Audi ska kännas som en gokart. Ja, den är lättfotad men att jämföra den med en gokart är lite som att jämföra en motorcykel med en cykel. De har samma layout men där slutar egentligen parallellerna. Privatleasing kommer att bli populärt för Q2:an om man frågar Audi själva. Jag är även bombsäker på att många gamlingar kommer att finna bilen tilltalande då den har väldigt bra insteg – tydligen något som är mycket viktigt när man kommer upp i åldern. Den har utöver det en hel del assistanssystem som standard för att vara så säker som det bara går. Audi har som sagt satsat stenhårt på att just framhäva den ungdomliga aspekten. Receptet för att bilen ska tilltala yngre sinnade köpare finns absolut där, frågan är väl egentligen hur den svenska marknaden svarar. Den tid och engagemang som läggs ner på ett sådant här evenemang är fascinerande och ger en inblick i hur otrolig bilvärlden verkligen är. Det blir som en stor gemenskap alla journalister sinsemellan. Det ska bli intressant att testa Q2:an under en vecka för att kunna konkretisera uppfattningen jag har. Audi Q2 – nya tag.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.