BMW 225xe Active Tourer plug-in hybrid
Motor:
 1,5-liters 3:a + elmotor. Systemeffekt på 224 hästkrafter, 385 newtonmeter.
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,7 sekunder.
Toppfart: 202 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4342/1555/2038mm
Pris: 402 400 SEK (Testbil cirka 500 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Att biltillverkare tvingas bygga vissa modeller för att göra ekonomiavdelningen glada är ingen hemlighet. I BMW:s fall är BMW 2-serie Active Tourer ett praktexempel på detta. Precis som BMW X1 delar bilen bottenplatta med en Mini. Med andra ord är det ingen BMW från grund och botten. Vi har testat toppmodellen 225xe som är en laddhybrid som egentligen är framhjulsdriven men som blir fyrhjulsdriven när elmotorn kickar in. Med andra ord inget äkta fyrhjulsdriftssystem. Ännu en framhjulsdriven BMW men frågan är om den är lika miserabel som BMW X1 eller om receptet passar bättre i ett annat utförande. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 225xe Active Tourer.

Exteriör: 4/10
För att vara helt uppriktigt ser 2-serie AT ut som avkomman mellan en tegelsten och en murena. Ingen höjdarkombination direkt. Det är en bil som ser klumpig och mesig ut. Bakifrån ser bilen helt okej ut men trots att vår testbil var snyggt utrustad går det inte att komma ifrån att designen har inspirerats av en treåring. En fyrkant på hjul kan vem som helst rita. I det stora hela är designen lika beige som en hörapparat.

DSC_0187Interiör: 8/10
Det är onekligen så att det är insidan som räknas när det gäller BMW 225xe. Interiören är som man förväntar sig mycket trevlig och navigationssystemet är som vanligt intuitivt. Det är snygga, högkvalitativa material. Det är en imponerande rymdkänsla i bilen och bortsett från växelspaken och det faktum att man sitter högre än en skidåkare i en lift så får man åtminstone lite BMW-vibbar.

DSC_0199
Körglädje: 7/10
En BMW 225xe AT känns knappast som en BMW. Att det är en laddhybrid borde inte var något hinder då både en X5 40e samt en BMW i8 känns som BMW:ar. Problemet ligger givetvis i att en 2-serie AT i själva verket är en Mini med ett BMW-emblem. Med det sagt är bilen förvånansvärt rapp när elmotorn kickar in. Väljer man hellre att köra bilen lugnt och sansat kan man göra så upp till 40 kilometer på enbart el – man kan säga vad man vill om BMW men det går inte att förneka att de är briljanta på att bygga laddhybrider. Styrningen är kvick och linjär och man har förvånansvärt mycket grepp tack vare fyrhjulsdriften. Väljer att man köra bilen mer dynamiskt tar den kurvor väldigt kontrollerat – bilen kränger nästan inte alls. På så vis känns den någorlunda BMW:ig så att säga. Problematiken ligger egentligen i att man sitter på tok för högt upp och att man behöver en påse över huvudet när man kör den så att man slipper skämmas. Även om en 225xe har 224 hästkrafter och gör 0 till 100 på under 7 sekunder samt erbjuder en hel del dynamiska färdigheter är det inte en bil som uppmuntrar till aggressiv bilkörning. Det är en bil som lugnar nerverna och som man hellre lägger i ECO-läget än i sportläget. I slutändan försöker man egentligen se hur mycket man kan få ner förbrukningen. Det är väl egentligen en mycket sympatisk bruksbil för de som vill ha icke-BMW med ett BMW-emblem.
DSC_0163
 Valuta för pengarna: 4/10
Ett av de största problemen med laddhybrider är att de är fasansfullt dyra. Om man ska vara helt resonabel av sig bör man egentligen köpa sig en 3-serie Touring. Vi har sagt det förr och vi säger det igen – 3-serien är den bästa BMW:n som BMW tillverkar om man är ute efter en balans mellan praktikalitet, körglädje och pris. Att köpa en BMW 225xe – som har ett grundpris på 400 000 SEK – är egentligen lika genomtänkt som att råna en polisstation. Köper man istället en 3-serie Touring får man en bil som är mer praktisk, roligare att köra och främst av allt en tvättäkta BMW. Om man å andra sidan insisterar på att köpa en bil med bra insteg och som tillhör MPV-segmentet så erbjuder Mercedes en elversion av deras B-Klass som kostar 393 000 SEK. Men hur man än vänder och vrider på det kommer man inte ifrån det faktum att det är högt ologiskt att köpa en 225xe från samma bilmärke som bygger 3-serien. Det är som att käka vegetariskt på en köttrestaurang.
Relativ praktikalitet: 7/10
Här finns det inte överdrivet mycket att säga – en BMW 225xe AT rymmer 400 liter i bagageluckan – 68 liter mindre än en “vanliga” 2-serie AT på grund av elmotorn och så vidare. Den rymmer mindre än en Volkswagen Golf Sportsvan och en Mercedes-Benz B-Klass. En praktiskt bil även om den är en laddhybrid – fantastiskt välpaketerat.
DSC_0174
Ha-begär: 1/10
Hade jag varit 40 år äldre, totalt ointresserad av bilar och lättlurad så absolut. Men problemet är att jag inte är någon av de sakerna. Jag skulle hellre vilja behöva använda pjäxor som mina vardagsskor.
Relativ prestanda: 10/10
Jämför man BMW 225xe med bilar inom samma segment med motsvarande effekt och så kan det konstateras att med sina 6,7 sekunder till 100 kilometer i timmen är den lika snabb som en Mercedes-Benz B250 4MATIC. En Golf Sportsvan har inte en motor som ens är i närheten av lika effektfull och när det gäller Ford C-MAX är det samma visa. En BMW 225xe är dock betydligt mer responsiv (tack vare elmotorn) än en B-Klass och styrningen samt chassit är i en annan liga.
Personlighet: 4/10
En tysk laddhybrid som försöker sig på att vara något den inte är? Inte direkt världens bästa personlighet.
DSC_0149
Motorljud: 10/10
När det gäller motorljud förväntar man sig att en BMW 225xe erbjuder samma akustiska upplevelse som en kör beståendes av stumma. Ack så fel man har då. Faktum är att bilen låter, hör och häpna, sportig. Det är ett klassiskt, raspigt sportljud som bilen avger vid gaspådrag och om man varvar bilen. 225xe AT låter kanonbra. Kör man runt på el är det dock som man förväntar sig – tystnad så det bara skriker om det.
DSC_0207
Komfort: 9/10
Tystnad, bekvämlighet och rymd är de ord som BMW:s ingenjörer så förtjänstfullt har förhållit sig till när frågan om komfort kom upp under utvecklingsprocessen av 225xe. Bilen avskärmar ockupanterna from omvärlden och det finns minst sagt gott om utrymme i bilen. Även i baksätet kan man sitta bekvämt, mycket tack vare den enorma mängden huvudutrymme.
 DSC_0205
Totalt: 64/100
BMW 2-serie Active Tourer är som sagt ett sätt för BMW att dels se till så att de rullar in mer pengar vilket innebär bättre bilar – något som är positivt – och när det gäller 225xe handlar det även om att dra ner snittförbrukningen i modellutbudet. BMW är trots allt det mest miljömedvetna bilföretaget. Fortsättningsvis är BMW 225xe en bil för den någorlunda innovationsbenägna och pålästa bilköparen. Faktum är att det är en av marknadens absolut miljövänligaste bilar (med hela tillverkningsprocessen medräknad) men problematiken ligger i att det inte är en riktig BMW. Det är en falsk BMW för de som vill ha en bil från ett beigt segment med ett inte alls beigt bilmärke. Det är en förvånansvärt rolig bil att köra och dynamiken imponerar sannerligen. Det är bara inte en bil som riktigt passar in. BMW 225xe – förgylld sterilitet.
Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.