Range Rover Sport SVR
Motor:
 5.0-liters V8:a med kompressor, 550 hästkrafter, 680 newtonmeter.
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.7 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 260 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4850/1780/2220 mm
Pris: 1 266 900 SEK (testbil 1 467 700 SEK)

Range Rover lär vara ett av de mest propra bilmärkena som världen någonsin har skådat. Sedan 1970 har Range Rover försett drottning Elizabeth och andra viktiga typer med statsmannamässiga terrängkärror. Nyligen bestämde de sig dock för att göra något helt oförutsägbart. De tog en helt vanlig Range Rover Sport, en i övrigt briljant bil, och stoppade i samma motor som i en Jaguar F-Type R. Utöver detta byggde de i princip om bilen totalt för att förvandla en mysig Range Rover till ett eldsprutande monster med 550 hästkrafter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Range Rover Sport SVR.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Exteriör: 9/10
DSC_0781
Utseendet beskrivs bäst som en helt vanlig Range Rover med ett antal ovanliga detaljer. De fyra utblåsen, det enorma luftintaget fram, och spoilern är några av dessa. Märk väl att det inte är lätt för en normal icke-bilnörd att skilja en vanlig Sport från en Sport SVR men när man lägger lite tid på att studera bilen och dess estetiska inslag inser man hur mycket tid som lagts ner på att förbättra Sport SVR till närmast perfektion. Vissa skulle kanske påstå att det är löjligt med stora luftintag och en spoiler men varenda del av bilen finns där av en anledning. Absolut ingenting är på låtsas, vilket jag älskar. Det ända jag kan tycka är mindre bra är hur lik den är en vanlig Range Rover Sport. En suv med 550 hästkrafter som låter mer än en raket vill jag ska se helt galen ut, men man kan inte få allt här i världen.

Interiör: 6/10
2015-range-rover-sport-svr-interior-1
Det enda som skiljer en Sport från en Sport SVR är de löjligt obekväma sätena. Att, som en två meter lång människa, luta sig tillbaka i förarsätet kan jämföras med att bli avrättad med giljotin. Dessutom känns infotainmentskärmen fortfarande som Windows 95. Dock är alla material exklusiva och kupén är på det stora hela en oerhört trevlig plats att sitta i. Synd bara att sätena är så obekväma men man kan inte få allt här i världen.

Körglädje: 10/10
Mätt i glädje är en Sport SVR närmast oslagbar. Man känner sig som ett barn när man kör den. Varje tryck på gasen leder till ett leende, dels tack vare den fenomenala accelerationen och dels för att bilen låter som Beethovens tolkning av ett vulkanutbrott. Dessutom hanterar bilen kurvor alldeles ypperligt. Vissa skulle välja så kallade glädjepiller, jag skulle istället välja en Range Rover Sport SVR för att få mina kickar, det är betydligt mer effektivt!

DSC_0831

Valuta för pengarna: 10/10
Låt oss inte glömma att en Sport SVR är exceptionellt dyr. Vår testbil kostade nästan 1.5 miljoner kronor vilket är en riktigt rejäl summa pengar. För 70 papp kan du istället köpa en Dacia Sandero och leva ett miserabelt liv. Din fru kommer att lämna dig och dina barn kommer att låtsas som att de inte känner dig när du ska hämta dem efter skolan. Dina vänner kommer en för en att säga upp kontakten med dig. Såvida du inte köper en Range Rover Sport SVR. I sådana fall kommer du att bli älskade av allt och alla, och du kommer att leva ett överflödigt lyckligt liv. För något sådant är 1.5 miljoner sanslöst billigt, vilket kap!

Relativ praktikalitet: 6/10
En Range Rover är en stooor bil men ofta glömmer ingenjörerna bort att se till att långa farbrorn får plats i baksätet, men man kan inte få allt här i världen. Dock är bagageutrymmet mer än tillräckligt stort.DSC_0742

Ha-begär: 10/10
Vem vill inte ha en bil som är oerhört bekväm samtidigt som den har samma motor som en F-Type R? Dessutom står det ”Special Vehicle Operations” på den vilket är obeskrivligt ballt. Saker som jag skulle gå med på för att få en Sport SVR inkluderar att äta en myrstack som är större än mig själv, och att sova på en säng gjord av pringlesburkar och asbest resten av mitt liv.

Relativ prestanda: 10/10
Range Rover Sport SVR är långsammare till 100 km/h än en BMW X5 M eller en Mercedes-AMG GLE63. Dock skulle jag knappast tro att någon skulle vilja kalla den för en snigel. 0-100-sprinten avverkas på 4.7 sekunder och den är den snabbaste stadsjeppen runt Nordslingan. I en Range Rover. Som väger 2.3 ton. Det är rätt imponerande. Det som verkligen imponerar är dock terrängkapabiliteten. Bilen har en lågväxellåda (oerhört ovanligt) som tillsammans med Terrain Response-systemet gör att vilken hund till bilförare som helst kan klättra upp för valfri bergsvägg. Att jämföra en BMW X5 M och en Range Rover Sport SVR i terräng är som att jämföra mig med Usain Bolt när det kommer till sprint. Den är så fruktansvärt imponerande i alla miljöer, inte bara på vägen, vilket gör den helt oslagbar när det kommer till prestanda.DSC_0822

Personlighet: 10/10
En Range Rover Sport SVR har mer personlighet och karaktär än resultatet av en romans mellan Lill-Babs och Robert Gustafsson.

Motorljud: 10/10
När man startar en Range Rover Sport SVR kissar hela grannskapet på sig. När man kör i Norra Länken vänder folk på huvudet på Södermalm och undrar vad som just körde förbi dem. Jag kan ärligt talat säga att jag inte vet hur bra ljudsystemet i bilen är eftersom jag var upptagen med att lyssna på det ack så gudomliga motorljudet. Om jag skulle bli döv med undantag av ett enda ljud skulle jag på två röda välja symfonin som denna motor avger. Ja, ljudet är så bra!

DSC_0765

 

Komfort: 10/10
Det som utmärker Range Rover Sport SVR från andra bestar med 5-liters V8:or på 550 hk är det faktum att den, precis som en vanlig Range Rover, har luftfjädring. Detta innebär att du får obegriplig prestanda samtidigt som du inte behöver byta ryggrad efter 2000 mil. Självfallet kan den inte mäta sig med exempelvis en BMW 750Li eller en Mercedes-Benz S500 men jämfört med en BMW X5 M är den rena rama limousinen. Jämför man den med exempelvis en AMG GTS är den dock en osannolikt bekväm farkost.

DSC_0853

Totalt: 91/100
Den som sa att pengar inte kan köpa lycka har uppenbarligen inte kört en Range Rover Sport SVR. Jag, däremot, har kört en Range Rover Sport SVR och är därför lycklig. Vem behöver yoga och mindfulness för att finna mening med sitt liv? Man kan inte få allt här i världen men 550 hästkrafter och världens största leende på läpparna är mer än jag någonsin önskat mig.

Andreas Bergman

andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.