Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake
Motor:
 2,0-liters, diesel, R4, 177 hk, 350 newtonmeter, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8,3 sekunder
Toppfart: 228 km/h
Mått (längd/höjd/bredd): 4546/1288/2075mm
Pris: 341 900 SEK (Testbil cirka 430 000 SEK)

Mercedes-Benz CLA-klass tillhör den del av modellutbudet som har som syfte att locka till sig yngre konsumenter. Om man har koll på det oändligt antal nomenklaturer som Mercedes nyttjar vet man också att CLA delar bottenplatta med A-klassen samt GLA-klassen. De hör alltså ihop på ett väldigt konkret sätt. Vi har kört storebror Shooting Brake – närmare bestämt CLS400 Shooting Brake – när vi närvarade på den Stora Mercedes-Benz Träffen i Tällberg. Nu har alltså minstingen CLA fått Shooting Brake förvandlingen och man kan sannerligen konstatera att Mercedes har lyckats. CLA220 CDI (numera d) är det som lär bli storsäljaren i detta nischade segment. Att den lyckas hålla nere kostnaderna råder det ingen tvekan om men frågan är om den räcker till att tvinga fram ett leende på de som Mercedes faktiskt vill ska köpa denna bil – de unga konsumenterna. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake.

Exteriör: 8/10
Även om vår testbil såg ganska fjompig ut med röd lack och tråkiga fälgar går det inte att förneka att SB-utförandet är något som sannerligen är elegant. Att det ser bättre och mer extremt ut på CLS400 SB har väl troligtvis att göra med skalan på det hela. Men faktum kvarstår att det är något som ser galant ut. Med fräckare fälgar och en mer subtil färg skulle hela paketet se betydligt bättre ut – gärna i kombination med ett sportigare exteriörpaket. Men man blir ändå imponerad gång på gång när man stannar till för att ta sig en ordentlig titt på bilen.

DSC02614

Interiör: 6/10
Mercedes-Benz är ett premiummärke. När så är fallet förväntar man sig givetvis en interiör som är av högsta kvalitet. I ungdomsmodellen CLA är det inte riktigt så det är. Sätena var oerhört bekväma och kändes exklusiva men bilen kostar visserligen inte långt ifrån en halv miljon. Mittkonsolen kändes som att den var fastlimmad och plasten var tagen direkt ur återvinningscentralen i Östberga. Navigationssystemet laggade en del och som vanligt i de flesta Mercor ser det ut som att någon klistrat på en skärm i efterhand istället för att integrera den i designen. Man förväntar sig betydligt mer från ett märke som Mercedes. Bak sitter man utan problem när det kommer till huvudutrymme men för benen kan det bli problematiskt.

Körglädje: 7/10
Trots en dieselfyra på 177 hästkrafter och en 0 till 100 tid på samma tid som det tar för en glaciär att skapas är Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake en bil som erbjuder ganska rejäla doser med körglädje. Trots en motor som inte direkt ger belägg för våta drömmar drar den på hyfsat och på grusväg är bilen väldig lättfotad. Kör man den för hårt på landsväg understyr den gärna men när man väl hittat ett tempo som passar förvandlas den till en så kallad momentbil. När det gäller de olika körlägena kan man välja eco, sport eller manuell. I eco-läget är gasresponsen bokstavligt talat obefintlig. Det är som att gaspedalen kopplas bort helt. I sportläget blir CLA220 CDI SB aningen bitigare men beter sig ändå som om den vore försatt i ett komfortläge. Det enda sportiga med bilen är designen och dynamiken som chassit erbjuder men det är inte till den grad att det krävs ett sportläge. I det manuella läget växlar man med paddlar vilket fyller mindre funktion än en ihåligt paraply. Att inte Mercedes tänkte tanken att de rimligtvis borde ha ett komfortläge – som storebror CLS – är befängt. Det är trots allt en mini-version av ett långfärdslokomotiv. En Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake är en bruksbil tillhörande det trendigare spektrumet av konsumenter.

DSC02633

Valuta för pengarna: 6/10
Som man kanske anar när det är en Mercedes-Benz för unga som ska säljas måste priset vara väldigt genomtänkt. En CLA Shooting Brake är inte en bil man köper med hjärnan utan med hjärtat. Mercedes tror att Shooting Brake-utförandet av CLA kommer att sälja som smör, mer än CLA Coupé. Det är en bil som spelar väldigt mycket på sitt utseende  och är på så sätt väldigt ytlig. Det märks att Mercedes gjort en hel del för att spara in på stålarna – mittkonsolen känns oerhört plastig och skulle kunna slitas bort av ett spädbarn. Man betalar för exklusiviteten mest av allt och får lära sig att gilla läget gällande allt annat.

DSC02615

Relativ praktikalitet: 10/10
En Mercedes-Benz CLA Shooting Brake har – tro det eller ej – samma lastkapacitet som en C-Klass kombi eller en BMW 3-serie Touring. Det är alltså en oerhört praktiskt bil. Shooting Brake-designen gör visserligen att man inte får in större ting utan många bäckar små är tänket man får lov att tillämpa. CLA220 CDI SB har även många praktiska fack och räcker absolut gott och väl till en ynglings alla behov.

Mercedes-Benz-CLA_Shooting_Brake_2016_1024x768_wallpaper_25

Ha-begär: 5/10
Just Shooting Brake-konceptet är något som vi finner extremt bedårande. Det är ett magnifikt utförande på bilar. Att ha-begäret är så lågt har helt och hållet att göra med motorn. Givetvis är det så att en bil som byggs med volymförsäljning i åtanke sällan är särskilt spännande. Jag vill – med Högsta Växelns slogan i åtanke (“toppfart genom bilvärlden”) – givetvis ha en CLA45 Shooting Brake med 381 hästkrafter. Med tanke på mitt enorma intresse för bilar och bilkörning kräver jag mer än något som egentligen bara är en bruksbil som man skulle kunna stämpla som lagom.

DSC02594

Relativ prestanda: 6/10
Eftersom Mercedes-Benz CLA Shooting Brake är den första bilen i ett nytt, nischat segment är det svårt att vara relativ av sig. Ska man dock jämföra motsvarande motor hos BMW så tittar man på deras 20d-motor: en diesel på 190 hästkrafter jämfört med 220 CDI med 177 hästkrafter.  Motorn från BMW är betydligt mer raffinerad än alternativet Mercedes erbjuder och ger betydligt bättre potential för prestanda som kan anses vara imponerande. Vi har kört BMW 520d som är rejält mycket större än en CLA Shooting Brake men trots sina extra kilogram kändes den piggare än CLA220 CDI vilket egentligen är rätt häpnadsväckande.

Personlighet: 8/10
Som tidigare konstaterat har Mercedes-Benz – ännu en gång – introducerat ett nytt segment med CLA Shooting Brake. Detta gör bilen oerhört unik. Unika bilar brukar oftast ha personlighet eftersom de står ut ur mängden. Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake är absolut inget undantag. Det är en bil som verkligen gör sitt yttersta för att leva upp till de förväntningar som utseendet berättigar men som sorgligt nog gör en besviken gång på gång. Man uppskattar bilen för vad den är och man trivs sannerligen med den när man väl har insett vad man kan förvänta sig av den.

DSC02645

Motorljud: 6/10
Vid tomgång hade motorn på CLA 220 CDI SB passat in i den gröna revolutionen eftersom den lät som en åkgräsklippare. När man tryckte gasen i botten fördes det en hel del oväsen med väldigt lite hände i form av kinetisk energi  förutom när det kom till just motorn. En bra motor ska matcha ljudet med accelerationen – en motor som låter ska också vara snabb och vice versa. På motorväg var motorn tyst som sig bör och kör man runt i stan och landsväg utan att trycka på för mycket var det absolut godkänt rent motormässigt. Men de facto att det är just en Mercedes-Benz som man kör gör att man förväntar sig lite mer av de som ansvarar för motorns raffinering.

Komfort: 8/10
En Mercedes-Benz CLA220 CDI SB är inte direkt en S-Klass på komfortfronten. Förväntar man sig det är man helt ute och cyklar. Det man rimligtvis kan förvänta sig är dock att det är en bekväm bil som inte är ansträngande på något vis. Då har man kommit väldigt rätt. Det är en mjuk bil som sväljer ojämnheter i vägen på ett oerhört imponerande vis och som även är väldigt tyst.

cla-shooting-brake-14C1346_06

Totalt: 72/100
Med CLS Shooting Brake gjorde Mercedes något mirakulöst. De gjorde en av de snyggaste bilarna som finns ännu snyggare. De omvandlade coupén till något som kunde vara praktiskt och bevisade att man inte behöver en E-Klass för att kunna lasta mycket. Med CLA220 CDI Shooting Brake har Mercedes utvecklat deras ungdomsutbud med ytterligare en mycket attraktiv bil. Det är tveklöst ett mycket nischat segment och de vill som sagt klå CLA Coupés försäljningssiffror som ligger på strax över 100 tusen bilar. Med sina 177 hästkrafter är en CLA220 CDI SB inte en bil som är särskilt spännande utöver den exteriöra biten. Det är en sanslöst attraktiv bil som förlitar sig på att eventuella konsumenter ska luras av sina ögon och inbilla sig att bilen egentligen är bättre än vad den är. Den erbjuder mycket körglädje och med en snittförbrukning under veckan på 0,6 liter per mil blir den god vän med ens bankkonto. Dock hade jag personligen hade jag nog slagit till på en BMW 220d om jag varit intresserad av en sportigt lagd bruksbil som även är attraktiv. Ska man inistera med en CLA Shooting Brake kan man lika gärna köpa en CLA200d som kostar mindre och som inte direkt har en märkbart sämre prestanda med sina 136 hästkrafter. Det är inte värt 30 tusen kronor att köpa 220 CDI. Man får helt enkelt inte nog med bil för pengarna. Mercedes-Benz CLA220 CDI Shooting Brake visar att det är insidan som räknas men lär ändå köpas av de trendigaste av individer.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.