Volkswagen Golf GTD & GTE
Motor:

GTD: 2.0-liters fyra, 184hk, 380 newtonmeter, framhjulsdrift.
GTE: 1.4-liters fyra, 150hk, 250 newtonmeter samt en elmotor, 102hk, 100 newtonmeter. Systemeffekt: 204 hästkrafter, 350 newtonmeter.
Acceleration: 0-100 på
GTD: 7,5 sekunder
GTE: 7,6 sekunder
Toppfart:
GTD: 228 km/h
GTE: 222 km/h
Längd:
GTD: 4268mm
GTE: 4270mm
Tjänstevikt:
GTD: 1429kg
GTE: 1599kg
Pris:
GTD: 304 500 SEK (testbil 427 000 SEK)
GTE: 373 500 SEK (testbil 479 300 SEK)

När detta skrivs, den elfte september är det 40-års jubileum för Volkswagen Golf. Vi firar det på Högsta Växeln-vis genom att jämföra två av toppmodellerna som båda erbjuder enormt med körglädje, låg bränslekostnad och dessutom kan båda anses vara kandidater till den ultimata bruksbilen. Frågan är dock vilken som man helst vill ha nycklarna till. Är det Golf GTD som är det mer ungdomliga alternativet eller är det Golf GTE som är ett mer moget alternativ? Prestandan skiljer sig minimalt och i det verkliga livet är bilarna extremt välmatchade. Är Golf GTE 70 tusen kronor bättre eller är GTD – trots sina “dåtida” teknik – det vettigaste valet? Låt oss lägga i Högsta Växeln och jämföra Golf GTD och Golf GTE med varandra.

Exteriör: GTD 8/10 & GTE 8/10
Att ge två nästintill identiska bilar olika betyg gällande utseende är som att en förälder tycker att ens ena enäggstvilling är snyggare än det andra. Det förekommer, såvitt jag vet, inte. En Volkswagen Golf är i grund och botten en väldigt snygg bil. En Golf R ser givetvis mer aggressiv ut men det finns sportiga kosmetiska detaljer hos både Golf GTD samt GTE. Just eftersom de båda är GTx-bilar. De har samma exteriöra drag som Golf GTI och det är onekligen en mycket attraktiv bil. Den kulör man väljer till sin Golf GTx har stor betydelse. Den gråa färgen som vår GTD var försedd med gav sannerligen ett mer ligist-orienterat intryck än vad den vita lacken på GTE:n gjorde. Skillnaden mellan bilarna är – oavsett färgval – att GTE:n har blåa detaljer som framhäver dess elektriska rötter – precis som på e-Golf och e-UP!.

DSC02321

Interiör: GTD 9/10 & GTE 9/10
Även om det kanske börjar bli uttjatat går det inte att gå miste om det faktum att Volkswagen är proffs på interiörer. Infotainmentsystemet är oerhört lättanvänt och man sitter lågt och bekvämt oavsett om man har de klassiska tygsätena som GTD:n hade eller lädersportstolarna som fanns i GTE:n för 18 tusen. De passade in på sina håll om man så säger. Plats i baksätet fanns det gott om på båda bilarna.

Körglädje: GTD 9/10 & GTE 8/10
Det är just bakom ratten som man känner skillnad på Golf GTD och GTE. En Golf GTE väger 170 kilogram mer än en GTD och även om det inte märks av i ett dragrace så märker man det så fort man beslutat sig för att flänga runt bilen på landsväg. Golf GTD är en betydligt mer lättfotad bil och är betydligt flinkare än sin miljöpartistiska motpart. Den är mer givande att köra till det yttersta och man känner hur chassit jobbar i symbios med föraren medan GTE:n känns mer som att det dras runt med en kossa i bagageluckan. När man sammankopplar förbrännings- samt elmotorn i GTE:n (det så kallade GTE-läget) och nyttjar den fulla systemeffekten känns bilen snabbare än GTD:n men dock inte rappare. Med vridmomentet från elmotorn tillgängligt direkt är GTE:n mer pang på vid exempelvis rödljus. Forsättningsvis när det gäller
kördynamiken är GTD:n som sagt mer givande vid gränsen – den understyr inte lika lätt och när den gör det är det lättare att få kontroll på läget än att knäcka ett ägg. GTE:n är å andra sidan – som de 170 kilogrammen må antyda – något mindre skonsam. Trycker man på ordentligt känner man verkligen den extra vikten och ibland understyr den i sådan hög grad att den kan agera snöplog.

DSC02336

Valuta för pengarna: GTD 10/10 & GTE 7/10
En Golf GTD i grundutförande kostar 290 000 SEK med manuella växellådan. För att jämföra kostar en GTI – det vill säga GTD:s bensindrivna brorsa – från 295 000 SEK. En Golf GTE kostar – på grund av sitt elektriska DNA – från 373 500 SEK vilket är befängt. Enligt mig är en Golf GTD en mer förarorienterad bil och bör egentligen utrustas med manuella lådan även om den sexväxlade dubbelkopplingslådan som testbilen var försedd med är helt fabulös. GTE:n passar å andra sidan med automatlådan och det är tur det – den kan nämligen inte fås med en manuell låda. En Golf GTD är den perfekta symbiosen mellan körglädje och nådig bränsleförbrukning och som pricken över i:et är den billigare än en Golf GTI. För de som inte är särskilt insatta är ofta dieselversionen av en bil något dyrare än den bensindrivna motparten. Den är med andra ord extremt tilltalande för en yngre och kapitalsvagare konsumentgrupp. När det gäller Golf GTE gör det faktum att just laddhybrider i sig är ett såpass nytt fenomen och att de inte säljs i lika stor utsträckning att priset är mycket högre. Teknologin i sig är betydligt dyrare. Det innebär att om man jämför en laddhybrid med sin diesel eller bensindrivna motpart så kommer rent rationellt de mer “traditionella” alternativet först. En Golf GTE kan dock köras 5 mil (enligt Volkswagen) på el. I det verkliga livet ligger den siffran på cirka 3-4 mil men minst sagt tillräckligt för majoriteten av de turer man tar. Det är en sann fröjd att glida runt i stort sett gratis i stadstrafik och bilen är extremt rolig i det avseendet.

DSC02347

volkswagen-golf-gte-22
Lånad av carbuyer.

Relativ praktikalitet: GTD 10/10 & GTE 8/10
Om man utgår ifrån att det relativa i detta sammanhang hänvisar till skillnaden mellan Golf GTD och GTE är GTD det mer praktiska alternativet. Anledningen till det är enkel – eftersom GTE är en laddhybrid har den batterier under bagageutrymmet. Det innebär att medan GTD har utrymme för 380 mjölkpaket får man endast plats med 272 i GTE:n. Inga bilar som direkt kan rekommenderas till en mjölkbonde med andra ord och frågan är hur ofta man egentligen nyttjar varenda kubikmillimeter. Något som GTE:n imponerar med är att laddtiden endast är 3,5 timmar i ett vanlig uttag och 2,5 timmar om man har en laddbox. På full laddning kommer man som sagt cirka 3-4 mil vilket räcker mer än väl till de flesta resor.

 

Ha-begär: GTD 8/10 & GTE 8/10
Jag är en förespråkare av GTD:n medan Andreas anser att GTE:n är det bästa valet. I slutändan är dock en Golf GTI det man vill ha mest av alla. Det är en sann pärla och även om GTD är billigare på alla sätt erbjuder den inte samma upplevelse eller pang för pengen. En Golf GTE är givetvis häftig med tanke på laddhybridteknologin som vi på Högsta Växeln förespråkar för kung och fosterland. Både Mercedes-Benz S500e och BMW i8 är praktexempel på detta. En Golf GTD är ett fantastiskt paket som verkligen hamnar högt upp på listan på bilar man vill ha. En GTE gör också det men då är knappast prislappen inräknad.

DSC02448

Relativ prestanda: GTD 8/10 & GTE 8/10
Som sagt är upplevelsen bakom ratten det avgörande för dessa bilar utöver prislappen. Gör man som vi på Högsta Växeln och tävlar med varandra som tokar kommer man snabbt fram till att bilarna är oerhört jämna. Där GTD:n fallerar tar GTE:n ikapp och tvärtom. En GTD gör 0 till 100 en
tiondel snabbare än GTE vilket i verkliga livet är lika märkbart som en osynlig vandrande pinne. GTE:n känns som sagt kvickare från stillastående med tanke på vridet från elmotorn men GTD:n är flinkare så kör man på en landsväg är den ena bilen den andres skugga. En GTI både känns och är rappare och de 170 extra kilogrammen som GTE:n är besudlad med märks inte av om man inte är lika insatta som vi. Hoppar du med andra ord inte in från den ena bilen till den andra är det egentligen en oväsentlighet. Det är lika välmatchade som två svarta strumpor.

 

DSC02335Personlighet: GTD 8/10 & GTE 7/10
De vibbar man får av GTD samt GTE är väldigt olika. En GTD framstår som en riktig student som tar till sig studentandan till det yttersta. En GTDkäkar snabbnudlar och köper ICA Basic samt har pricerunner.se som startsida. En GTE är å andra sidan en söderkis som käkar veganskt och är lika miljöinsatt som Högsta Växeln är omiljövänliga (mycket). En GTE tillbringar även helgerna på en kolonilott och unnar
sig då och då något riktigt dyrt. En GTD är mer pang på och mer galen än vad en GTE är. Båda bilar erbjuder personlighet men de är på helt olika steg i livet och är av helt olika karaktär. Den ena bilen är ungdom som gör sitt yttersta för att få den perfekta balansen mellan kul och billigt medan den andra är en medveten vuxen med en pretentiös sida som är aning bohemisk.DSC02446

Motorljud: GTD 9/10 & GTE 9/10
En Golf GTD är som sagt en diesel. Den större delen av tiden klattrar den – precis som man väntar sig – men när man kör den som en bov låter som att turbon är placerad i ens egna inneröra. Turboljudet är mer mer påtagligt än en nudist i Teheran men skulle kunna vässas ytterligare. Den låter dock som en drake som andas en orkan – att få en dieselmotor att låta sportig är inte lätt. a36c0540Det är som att få Stefan Löfven att framstå som atletisk. Extremt imponerande i vilket fall som helst. Att GTE:n nästan kammar hem full pott har mycket att göra med elmotorn. Fortsättningsvis låter den hyfsat sportig i GTE-läget och att det är en bensinmotor (även om den är mindre än en kapsyl) är givetvis också en fördel.

Komfort: GTD 8/10 & GTE 9/10
Båda Golfarna är väldigt bekväma bilar men det känns som att Volkswagen har kryddat till det lite extra för att ge ytterligare belägg för GTE:s prislapp. På en tur-o-retur resa på 100 mil med GTD:n var det inga som helst problem förrän de sista kilometerna då det började kännas lite i baken. Men det är något som upplevs i de flesta bilar. Att köra på eldrift i GTE bidrar också till komfortfaktorn.

Totalt: GTD 87/100 & GTE 81/100
 Det är tveklöst så att båda bilar är helt briljanta men bara på olika sätt samt i förhållande till olika målgrupper. En Golf GTD erbjuder körglädje till ett fantastiskt pris i alla avseenden och är sannerligen något en yngre konsument kan sträva efter. En Golf GTE känns mer som åldringen som är mer kapitalstark och som har utvecklat ett mer hållbart tänkande. Just laddhybridteknologin är något som är helt finemang och i längden sparar man många tusenlappar på att så sällan behöva nyttja förbränningsmotorn i längden. Det som drar ner GTE-betyget är främst prislappen men också det negativa med batterier – tyngd samt utrymme. Golf GTD möter Golf GTE – sparsam yngling möter innovationsbenägen åldring.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.