Denna vecka har Högsta Växeln beslutat sig för att tillämpa lite kontrastverkan. I det ena hörnet har vi en duell mellan två bränslesnåla, körglada alternativ från Volkswagen. En Volkswagen Golf GTD och en Volkswagen Golf GTE; vi tar reda på vad man bör lägga sina pengar på. I det andra hörnet har vi raka motsatsen till allt som har med miljömedvetenhet att göra. En Mercedes-AMG C63 S. En bakhjulsdriven sedan som avfärdar bränslesnålhet för att kunna erbjuda makalös prestanda som får en att både fälla tårar av glädje men också tårar av rädsla.

DSC02329

Volkswagen Golf GTD är dieselversionen av Golf GTI kort sagt. Under huven finner man en turboladdad fyra med 184 hästkrafter och 380 newtonmeter vridmoment. Det är en symbios mellan plånboksglädje och körglädje, ett extremt vettigt paket. Volkswagen Golf GTE å andra sidan är en laddhybrid – den har både en liten bensinmotor och en elmotor som ger den en teoretisk elektrisk räckvidd på cirka 5 mil. Kombinerar man bensin- och elmotorn får man en systemeffekt på 204 hästkrafter och 350 newtonmeter vridmoment. Båda bilar är lika snabba till 100 men GTD:n känns flinkare och mer förarorienterad än GTE:n. GTE:n är dock en trevligare och mer njutbar bil – om det är något vi på Högsta Växeln älskar är det laddhybrider. Man kan säga att GTE:n är det mer mogna alternativet.

Med syfte att kompensera för de två mer ekonomiska alternativen har vi även lånat nycklarna till en Mercedes-AMG C63 S. Den har 510 hästkrafter och bakhjulsdrift vilket gör att backdäcken måste bytas varje minut. Den omdefinierar definitionen av snabb och låter mer än Godzilla på gymmet. Komfort är dock ett ord som inte yttrades under hela bilens utvecklingsprocess. En skoningslös prestandamaskin.

Mycket goda förutsättningar för en sensationellt bra vecka. Hoppas bara att vi överlever.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.