DS 4 PureTech 130 S&S
Motor:
 1.2-liters 3-cylindrig bensin, 130 hk, 230 newtonmeter, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 10,8 sekunder
Toppfart: 198 km/h
Längd: 4275mm
Pris: 199 900 SEK (Testbil cirka 250 000 SEK)

DS är ett nytt bilmärke skapat av Citroën som strävar efter att försöka bygga sin framgång på den bit historia som originalet från 1955 är. En bil i det så kallade golfsegmentet har tuffare konkurrens än någon som vill börja på Harvard. Det finns minst sagt en uppsjö av bilar tillgängliga för de spekulanter som ska köpa ny bil. Volkswagen Golf och Seat Leon är två praktexempel. Frågan är alltså om DS har det där lilla extra som krävs för att ta sig an storspelarna. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera DS 4.

Exteriör: 7
Givetvis är det så att en bils exteriöra attribut är något med en ytterst subjektiv andemening. DS 4 är en bil jag skulle kalla för väldigt chic och i rätt utförande nästan parant. Den utmärker sig jämfört med konkurrenterna med skarpare drag och ett mer själfullt yttre. På designfronten har DS alltså lyckas med sitt franska påbrå.  I det stora hela är det dock en attraktiv bil som de flesta uppskattar.

Interiör: 7
Sätena är enormt snygga men ratten ser ut som en överkörd rocka. Massage i form av att stolsryggen gungade som en våg fanns vilket är extremt ovanligt för en bil i denna prisklass. Fortsättningsvis var vår testbil försedd med det äldre infotainment-systemet så på den fronten imponerade den inte. Jag fick b7ed8cdbdock känna och klämma på det nya systemet i en annan bil och det har sannerligen förbättrats med hästlängder. Systemet är snyggt och enkelt. Fortsättningsvis var framrutan helt enorm vilket dels gjorde kupén ljusare samt trevligare och gjorde också att sikten ut var enastående.

Körglädje: 6
Det går inte att undgå det faktum att DS 4:an är en plufsig bil som är väldigt mjuk att köra. Den är inte särskilt sportig i något avseende och det  känns som den gungar fram lite som en gunghäst. Växellådan har dock god utväxling vilket leder till att den är oerhört plånboksvänlig. På en tur-o-returresa till Göteborg snittades det strax över halvlitern per mil. Det är just det man förväntar sig av en bil som denna.

Valuta för pengarna: 5
DS 4 är en förhållandevis bil dyr för det man får för pengarna.  Det faktum att bilen vi körde var en Citroën DS 4 gör att det framstår som om Citroën försöker med att sätta käppar i hjulet för sig själd85438b3va. Att skapa ett helt nytt bilmärke är ingen lätt match och genom att fortfarande förknippa sig själva med DS till i stort sett 100 procent är det svårt att skilja Citroën från släktingen. Rimligtvis borde utgångspunkten varit två olika bilmärken istället för ett som fostras som ett barn av en förälder som slutligen flyttar hemifrån. Men den konkurrens som DS 4:an  har i golfsegmentet är det onekligen bättre att titta på annat håll. Det man får är en bil som halkat bakom motståndet men som erbjuder en fransk själ och häpnadsväckande bra bensinförbrukning.

Relativ praktikalitet: 8
Med ett stort bagageutrymme samt med plats för passagerare i baksätet utan några problem är DS 4 sannerligen en praktisk bil. Den är även lättmanövrerad aee5c9b1och lättkörd. Det är inget som utmärker sig utan den gör det man väntar sig och det är onekligen väldigt positivt.

Ha-begär: 3
Att bedöma ha-begär på en bil är givetvis väldigt subjektivt. Men försöker man att utgå från ett mer objektivt perspektiv kan man konstatera att Volkswagen Golf, Seat Leon och Volvo V40 alla är bättre bilar och  är troligen mer eftertraktade.

Relativ prestanda: 7
En bil med en trea på 130 hästkrafter ska man inte sätta sig och förvänta att den går som en stucken gris. Det man ska förvänta sig är att man har satt sig bakom ratten på en modern bil med en raffinerad motor som sör438b7eafplar bränsle i samma takt som en myra äter kåda. Gör man det blir man garanterat inte besviken. Det är en bra motor som matchats med en tråkig men kompetent växellåda. Utöver det känns den absolut snabbare än 10,8 sekunder till 100 vilket jag kom fram till eftersom jag inte somnade bakom ratten när jag testade accelerationen. Den har gott om vridmoment och passar ypperligt för stadskörning.

Personlighet: 8
Det finns något charmigt med en bil som kommer från ett land där man äter sniglar, grodlår och finner Eiffeltornet. Den utmärker sig från sina tyska motsvarigheter genom att ha många personliga attribut. Troligtvis för att den inte är i närheten av perfekt, precis som en människa.

Motorljud: 6
Vid låga varv låter det som att bilen håller på att falla isär. Får man dock upp varvtalet blir bilen genast tyst och motorvägskörning går därför alldeles utmärkt.

Komfort: 4
Andreas som  är 196 centimeter lång tog en vända till Göteborg i DS 4:an och fickCitroen-DS4_2012_1600x1200_wallpaper_6a genast ont på en miljard ställen som han aldrig har haft ont på. Att inte kunna köra en bil utan att få värk tyder inte direkt på goda ergonomiska förutsättningar. Jag som färdades lite kortare sträckor i bilen hade dock inga problem bortsett från att jag satt lite udda i förhållande till pedalerna som för övrigt är ett hårstrå ifrån varandra.

Totalt: 61/100
Det är tanken som räknas säger man ofta men i detta fall gäller det inte. Tanken bakom DS-konceptet och strävan efter fransk avantgardism är fin men utförande fallerar på alldeles för många punkter. Beslutar man sig för att bygga en bil i golfklassen gäller det att lägga manken till. Det DS 4:an lyckades med var att framhäva att man inte behöver en dieselbil för att få ner förbrukningen. Förbrukningen var i samma klass som motsvarande dieselbilar och det är oerhört imponerande. Citroën behöver  vässa pennan och se till så att nästa generation DS 4 gör betydligt bättre ifrån sig. Mer franskt påbrå och mer körglädje, tack. DS 4 – en bra idé men med ett bristande utförande.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.