Mazda CX-3 AWD
Motor:
 2.0-liters 4-cylindrig bensin, 150 hk, 204 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9,9 sek
Toppfart: 195 km/h
Längd: 4275 mm
Pris: 199 900 SEK (Testbil cirka 250 000 SEK)

Mazda CX-3 är inte den första Mazdan som Högsta Växeln kör. Vi har även fått leva med Mazda6 samt Mazda CX-5. Den största skillnaden mellan CX-3:an och de två syskonen är – kanske som namnet avslöjar – att CX-3 är betydligt mindre. Det faktumet är väldigt viktigt när det kommer till bilar från Mazda har jag fått lära mig. För de som kan minst lika mycket om bilar som en musk i Himalaya har säkerligen koll på den välkända Mazda MX-5, också kallad Miata. En liten bil som gång på gång på gång blir kritikerrosad. Är det möjligtvis så att Mazdas mindre bilar är mer tilltalande, åtminstone för oss som är lite yngre? Är det helt enkelt bättre på att bygga småbilar? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Mazda CX-3.

Exteriör: 10
Mazda har sannerligen tagit sig i kragen när det kommer till deras designspråk. Det är inte så att folk vänder sig om när man glider förbi men det är en bil som man ser och kanske tittar lite extra på. Med vassa linjer och DSC01478ett närvarande utseende är det sannerligen en pärla.

Interiör: 8
Interiört är Mazda CX-3 en trevlig plats att vistas på. Den är bekväm så länge man sitter fram men om man inte är en bladlus som stannat i växten är inte baksätet något att hänga i julgranen. För en bil i denna storleksklass är det dock absolut inte fy skam och även om man är släkt med Långe Farbrorn räcker huvudutrymmet gott och väl. Fortsättningsvis är bagageluckan ett skämt – man behöver inte packa med sig en necessär om man ska ge sig iväg på en Mazda-CX-3_2016_1024x768_wallpaper_9froadtrip för bilen kommer tydligen redan med en i form av ett bagageutrymme. Anledningen till att det är så minimalt med utrymme bak har att göra med fyrhjulsdriften – även en Golf R har mindre bagageutrymme på grund av 4MOTION-systemet. Ännu en negativ aspekt är det faktum att sikten bakåt är obefintlig – man kan stirra rakt in i en vägg och få mer sikt bakåt. Trots problem med utrymmeskonceptet får bilen höga poäng – den är extremt välutrustad och Mazdas system är absolut inte dåligt – enda kritiken är att touchskärmen endast fungerade en gång var tusende klick men i det stora hela är det mycket imponerande.

Körglädje: 8
Småbilar är något vi på Högsta Växeln sannerligen tycker om. De har ofta möjligheten till att vara flinka som bara den samt erbjuda hundra procentig tillgänglig prestanda. Tyvärr hade CX-3:an en automatlåda som givetvis gjorde körupplevelsen mindre involverande men i det verkliga livet är egentligen automat att föredra. Den var oerhört responsiv och hade betydligt mer grepp än vad man kanske förväntar sig – väghållningen var fenomenal. Nu är det verkligen inte så att Mazda CX-3 är en prestandamaskin och den kan endast klassas som snabb om man jämför med en snigel som har sovmorgon. Den känns dock snabbare än en bil som gör 0 till 100 på 9,9 sekunder.

Valuta för pengarna: 7
Mazda är experter på att erbjuda enorma mängder bil för pengarna. Med topputrustningspaketet Optimum får man allt och lite till samtidigt som det är till en överkomlig peng. För de 250 000 SEK som vår testbil kostade får man en körglad bil fullbombad med massvis med prylar och som kan vinna America’s Next Top Model. Dock är segmentet befängt och rimligtvis köper man hellre en Mazda2 eller Volkswagen UP!

Praktikalitet: 6
Mazda CX-3 är baserad på Mazda2 som för nuvarande – när detta skrivs – befinner sig i Högsta Växelns garage. Det är en liten stadsbil som absolut inte 2015-08-09 12.39.21-2är gjord för att lasta därav utrymmesproblemen men CX-3:an. Den är oerhört lätt att parkera och högt takutrymme ger möjlighet till att husa fullvuxna individer med någorlunda marginal. Det är inte en opraktisk bil på samma sätt som en Opel Cascada men samtidigt är det inte direkt en Skoda Octavia.

Ha-begär: 8
En Mazda CX-3 är inte en bil som jag har spanat in som en bil jag kan tänka mig ha i min privata vagnpark. Efter en vecka med CX-3:an har jag dock ändrat mig. Den är tillräckligt ungdomlig för att man inte ska skämmas för den och den ser som sagt helt förträfflig ut. Den är snål nog för att man inte ska gråta DSC01496varje gång man ställer sig vid pumparna och den erbjuder sannerligen en rolig stund bakom ratten. Hade jag varit på marknaden för en liten crossover hade valet varit självklart ändå. Nissan Juke är en konkurrent men jag åker hellre kommunalt än låter någon se mig i en sådan.

Relativ prestanda: 7
De bilar vi tidigare har kört från Mazda har varit dieslar. Absolut fullt dugliga motorer som både är snåla men också kraftfulla. Det var dock som att bensinmotorer är något Mazda sannerligen har ett recept för. Med en bensinare på 150 hästkrafter är som sagt CX-3:an ingen BMW M135i men samtidigt är det inte heller en ångbåt från 1923. Den är som en jojo i det att den far både hit och dit utan något om och men. Även i höga hastigheter på motorvägen verkar den känna sig bekväm och det är inte lätt att få bilen ur sin så kallade komfortzon om man ska vända sig till anglicism. Kör man den på det vis som man rimligtvis framför ett fordon på allmän lär man absolut njuta av den till det yttersta.

Personlighet: 7
Till en början var CX-3:an verkligen bara en maskin men som man förväntar sig av bilar med ett mer karismatiskt utseende blev bilen mer och mer personlig av sig. Inte direkt en bästa kompis men samtidigt är det inte heller en faxmaskin. En bil man successivt börjar tycka om och trivas med.

Motorljud: 8
Vid hård acceleration låter motorn en hel del – mycket snack och lite verkstad kan man nästan säga. Vilket är något väntat. Trots detta gör faktumet att det är en bensinare att den inte låter som motorsåg från tidigt 1900-tal. Den är tyst när det förväntas att den är tyst och under tomgång puttrar det på en behagligt vis. Absolut en trevlig liten manick.

Komfort: 9
För en bil i denna storleksklass är CX-3:an sannerligen bekväm – speciellt bakom ratten. Fjädringen är oerhört mjuk och bilen glider fint över de flesta ojämnheter som anträffas på vägen. Det är inte direkt i klass med en Range Rover vilket man 2015-08-09 12.37.02-1uppenbarligen inte förväntar sig men det gungar ändå på ett behagligt sätt när det exempelvis vankas farthinder.

Totalt: 76/100
Det verkar som att småbilar är Mazdas grej. För de som är yngre passar småbilarna alldeles ypperligt och för de äldre är bilar som Mazda6 mer passande. Precis så det egentligen ska vara. En ungtupp köper till exempel hellre än Volkswagen Golf R Sportscombi än en Volkswagen Passat. Mazda CX-3 erbjuder genuin körglädje och jag satt och flinade som ett barn som precis vaknat upp på julafton för ofta för att det ska anses rimligt. Segmentet som CX-3:an tillhör är i sig lika nödvändigt som solskyddsfaktor i Norrland under december-månad men uppenbarligen har den något att erbjuda. Mazda CX-3 är en snygg bil på styltor som egentligen ger ett intryck av att vara mer tålig än sitt syskon som är kortare i rocken – det vill säga Mazda2. Mazda CX-3 är ett magnifikt liten fordon som tveklöst räcker till för ett leende på läpparna. En genuint upphetsande bil med andra ord.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

 

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.