Ford Mondeo Titanium K/S 2.0 TDCi 180 hk S6 PowerShift 6-växlad automat
Motor:
 2.0-liters 4-cylindrig diesel, 180 hk, 400 newtonmeter, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 8,6 sek
Toppfart: 223 km/h
Längd: 4871 mm
Pris: 305 700 SEK (Testbil cirka 385 000 SEK)

Den första bilen som recenserades på Högsta Växelns hemsida var Ford Mondeo fast i kombiutförandet. Det konstaterades att det var en fantastiskt praktisk bil som ser fenomenal ut men som inte var så välisolerad som man kanske önskar. Denna gång har vi kört kombisedanen som även den är extremt praktiskt. Vi avverkade en bit över 200 mil i denna bil och frågan är då om det är något att ha i det tuffa utbud av konkurrenter som existerar – Volkswagen Passat är ett uppenbart exempel. Även Skoda Octavia är ett alternativ. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Mondeo.

Exteriör: 9/10
2015-07-28 14.59.43-2
Ford var förr i världen stolta ägare till Aston Martin. Det faktumet återspeglas i grillen på nya Ford Mondeo. Bilen ser fantastisk ut och med det exteriöra sportpaketet bilen vi fick låna var försedd med blev man förvånad gång på gång – en otrolig skapelse att beskåda. Den är lång, låg och har en coupé-liknande linjer och de flesta förväntar sig att det är en mycket dyr bil. Ford har alltså lyckats väl med att imponera på utseendefronten.

Interiör: 7/10
fordmondeo-hybrid_13
Interiören på Ford Mondeo är inget märkvärdigt. I vanlig ordning som vi lärt oss från Ford är touchskärmen lika responsiv som en tegelbyggnad. Sätena var bekväma och utrymmeskonceptet har blivit nyttjat till fullo. Bagageutrymmet är större än en luftballong och enda anledningen till att man möjligtvis behöver ännu mer utrymme är att man jobbar som hantverkare. Det finns dock tillräckligt med utrymme i baksätet för att man ska sitta skönt under längre resor och i det stora hela är det en plats man trivs på – Ford har alltså inte saboterat baksätet för att kunna erbjuda en högre lastkapacitet.

Körglädje: 6/10
Med en diesel på 180 hästkrafter var Ford Mondeon vi fick låna inte direkt en prestandamaskin men 400 newtonmeter vridmoment var nog för att det skulle märkas – jag blev genuint förvånad över hur kraftfull den kändes. Styrningen  är så lätt att en mygga kan sköta den och i det stora hela är det inte en bil som är särskilt svårkörd. Det är absolut en trevlig upplevelse bakom ratten men inte särskilt stimulerande. Den roligaste grenen är nog att se hur långt man kan få ner förbrukningen vilket i sig kan vara väldigt intressant men det räknas knappast som den ultimata sortens körglädje.

Valuta för pengarna: 9/10
DSC01404
Det som inte ska förglömmas är det faktum att Ford Mondeo är en gammal bil jämfört med konkurrenterna – allt eftersom den blev försenad. Trots detta får man otroligt mycket bil för pengarna. Även om vår bil var utrustad upp över öronen var den inte dyr. Det känns inte riktigt som att Ford har sparat massa pengar genom att snåla på kostnader utan bilen hade allt man väntade sig och lite till – adaptiv farthållare, automatisk fickparkerare och även dubbelkopplingslåda.

Praktikalitet: 8/10
DSC01400
En annan halvkombi vi har testat är Skoda Octavia som även den hade en trerummare till bagageutrymme. Det finns sådana ohyggliga mängder utrymme och även om bilen är lång kompenserar den till viss del med att fortfarande vara väldigt lättmanövrerad. Vår bil hade ett exteriört sportpaket vilket innebar att den skrapade i varenda fartgupp som kom i dess väg – speciellt i Göteborg där fartguppen är större än Matterhorn. Göteborg är för övrigt en lika trevlig bilstad som att kliva på en spik är en trevlig upplevelse.

Ha-begär: 6/10
DSC01406
Ha-begär när det kommer till en bil som är väldigt familjeorienterad är inte lätt att bestämma sig över. Jag är personligen inte ute efter en bil i detta segment men hade jag varit det hade Volkswagen Passat toppat min lista. Ja, Ford Mondeo är helt enastående attraktiv och är en genuint bra bil. Men de facto att den är äldre än konkurrenterna samt känns medeltida när det kommer till exempelvis infotainment-systemet och helt enkelt inte är särskilt stimulerande att köra gör att den inte riktigt når enda fram.

Relativ prestanda: 7/10
Jämför man med Volkswagen Passats diesel på 190 hästkrafter gör den 0 till 100 0,4 sekunder snabbare men det måste medges att vridmomentet i Fordens motor gör att bilen känns minst lika pigg. Prestandasiffror som skriker lagom med andra ord.

Personlighet: 5/10
Moderna bilar är ofta väldigt själlösa och opersonliga och tyvärr är Ford Mondeo inget undantag. Det är absolut inget som är avgörande men det är alltid trevligt när en bil har liknande attribut som en människa.

Motorljud: 7/10
2015-07-28 14.59.35-1
Låter en diesel på 180 hästkrafter som en symfoniorkester? Svaret är nej. Om inte orkestern händelsevis består av traktorer. Dock måste man även ta hänsyn till att motorn är tyst på motorvägen och inte låter i onödan vilket absolut är positivt. Det är inte en motor som är till för att få öronen och gråta glädjetårar vilket Ford vet om. En raffinerad motor som sköter sig som den ska.

Komfort: 7/10
Ford Mondeo är utan tvekan en bekväm bil som lämpar sig för långa färder och oavsett längd får man plats både bak och fram i bilen. Kabinljudet kan dock vara rätt påtagligt i högre hastigheter vilket har mycket att göra med att vägarna i Norden är lika grova som en sjömans käft.

Totalt betyg: 71/100
I det stora hela är Ford Mondeo utan tvekan en mycket bra bil och kortfattat ett enastående köp. Man får mycket bil för pengarna, prestanda som räcker till och en bränslesnål motor. Samtidigt är bilen lättkörd och gör exakt det man förväntar sig förutom att den har mer bagageutrymme än de flesta lastbilar. Det är något som givetvis är positivt. Personligen hade jag valt Volkswagen Passat vilket främst grundar sig i förseningen av Mondeo till den europeiska marknaden. Ser jag en Mondeo på stan dock blir jag glad eftersom det ger mig möjligheten att få beskåda bilens fantastiska linjer. En riktigt praktfull automobil med andra ord som tyvärr inte riktigt har det där lilla extra.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.