Skoda Fabia 1.2 TSI 110 hk
Motor:
 1.2-liters 4-cylindrig bensin, 110 hk, 175 newtonmeter, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9.4 sek
Toppfart: 196 km/h
Längd: 3992 mm
Pris: 144 200 SEK (Testbil cirka 179 000 SEK)

Skodas näst minsta bil, Fabia, har fått sig en rejäl uppdatering; en uppdatering så stor att bilen nu är helt ny på alla håll och kanter. Skoda-spekulanter finner nu en attraktiv och praktisk bil till ett pris som nästan verkar osannolikt lågt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Skoda Fabia.

Exteriör – 8/10
IMG_20150730_115739
Nya Skoda Fabia ser lyxigare ut än sin föregångare. Den har fått attraktivt kantiga linjer som, (endast) i kombination med smakfullt valda färger och fälgar, gör att bilen ser ut som om den skulle kosta mer pengar än den faktiskt gör. Mycket bra!

 

Interiör – 7/10
IMG_20150730_115629Inledningsvis blir man mycket positivt överraskad. Alla bilar IMG_20150730_115617får en touchskärm som standard. Denna kan uppgraderas för en patetiskt låg merkostnad. Även knapparna känns ordentligt tillverkade och påsatta, precis som vi har kommit att förvänta oss när det gäller en bil från Volkswagen Group. Dock tar det inte lång tid att räkna ut var Skoda har sparat in kosing för att hålla priset lågt. Alla plaster skulle lika gärna kunna vara tallrikar från valfri grundskolematsal; hårt, tunt och ihåligt. Värre är det i baksätet. Här har Skoda sparat in på den lilla biten tyg där armbågen naturligt väljer att vila sig på insidan av dörren. Dock känns det orimligt att klaga på detta med tanke på att bilen säljs till ett pris som många anser vara gratis.

Körglädje – 4/10
Nej, föraren av nya Skoda Fabia kommer inte att finna särskilt mycket av denna vara. Bilen lutar ganska mycket i kurvor och ter sig allmänt motvilligt när den pressas. Dessutom är den manuella växellådan en blandad upplevelse. Oftast går växlarna i utan den minsta ansträngning vilket gör bilen lättkörd men alldeles utomordentligt ospännande. Femmans växel är dock grötig. Det som räddar bilen från att få ett uruselt betyg i denna kategori är att den ändå kan vara lite smårolig att varva riktigt hårt och “busköra”, just för att man hela tiden känner att bilen verkligen inte är gjord för det.

Praktikalitet – 9/10
IMG_20150730_115657
Här imponerar nya Fabia. Skoda har gjort sig kända för sina förträffliga färdigheter i att bygga in enorma mängder utrymme i sina bilar, oberoende av vilken modell som avhandlas. Baksätet rymmer folk med relativt väl tilltagna dimensioner och bagageutrymmet är tillräckligt stort för saker som man måste förflytta i vardagen. Minuspoäng för baksätena som inte går att fällas platt.

Ha-begär – 5/10
Låt oss vara ärliga; detta är en budgetbil som inte försöker vara spännande, rolig eller väcka särskilt mycket ha-begär på andra punkter än det faktum att den är ekonomisk. Samtidigt är det trevligt att ha en bil som inte gräver lika mycket i plånboken som en tonåring. Betyget hamnar därför exakt i mitten av betygsskalan.

Relativ prestanda – 5/10
Skoda Fabia är svår att betygsätta på relativ prestanda. Rent objektivt är bilen lika långsam som något som kom ut ur Östtyskland på 80-talet, men själva upplevelsen är faktiskt en annan. Fabian känns mycket snabbare än den är. Kanske beror det på det faktum att man själv har kontroll över växlarna eller att Skoda ljuger om prestandan. Fast varför skulle man ljuga om att bilen är långsammare än den faktiskt är?

Personlighet – 7/10
IMG_20150730_115729
Skoda är ett märke vars bilar haft personlighet för att de varit antingen alldeles för dåliga eller alldeles för enkla och billiga. Nu ägs dock märket av Volkswagen och allt fungerar exakt som det ska, vilket är bra för ägare som inte bryr sig om den känslan man får när man exempelvis slår sig ner i en Alfa Romeo. Ja, för personlighetens skull kan det faktiskt vara bra om bilarna har lite små fel här och var. Dock är nya Fabias design gullig och lite småbusig. Dessutom kan man välja många roliga färgkombinationer. Pluspoäng för det.

Motorljud – 5/10
Det är en 110-hästars 1.2-liters motor, vad tror ni själva? På låga varv låter den som en diesel men på motorväg är den tyst.

Komfort – 8/10
Komforten i nya Skoda Fabia är förhållandevis mycket god. Bilen går tyst och jämnt i de flesta hastigheter trots att den inte uppfattas som särskilt aerodynamisk utvändigt eller invändigt. Om du vill kan du nämligen bli inspirerad av Krösus Sork och bära en topphatt utan det minsta problem.

Valuta för pengarna – 10/10
Wow säger jag bara! Köper du en Skoda Fabia får du alldeles fenomenal valuta för pengarna! Grundpriset ligger på 130 000 riksdaler (för den minsta motorn på 90 hk). Lägg på 14 000 kronor för 20 extra hästkrafter, de behövs sannerligen. Bränsleförbrukningen är även den alldeles utmärkt. Bensinmotorn på 110 hästar drar ungefär 0.5 liter per mil i blandad körning så varje tur till pumpen blir lika trevlig som valfri aktivitet med goda vänner. Allt i allt är en Fabia extremt mycket bil för pengarna!

Totalt: 68/100

IMG_20150730_115715Sammanfattningsvis är nya Skoda Fabia en av de bästa basic-bilarna som finns. Om du vill ha en bil som kan transportera dig, prylar, vänner och annat smått och gott är den alldeles utmärkt för dig. Vad ska man med en miljon hästkrafter och läderinteriörer till? Skoda Fabia är billig i inköp och billig i drift, mycket mer än så är de flesta inte intresserade av.

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.