BMW 228i Cabriolet
Motor: rak 4:a, bensin, 245 hästkrafter, 350 newtonmeter, bakhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 6,1 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4432 mm
Pris: 366 400 SEK (testbil cirka 480 000 SEK)

Med denna recension gör vi två saker för första gången. Vi kör en BMW med en manuell växellåda och vi introducerar ett helt nytt recensionsformat. Tanken är att de nya recensionerna ska bli mer kompletta och överskådliga än de tidigare har varit genom att ha tio olika områden som vi kommenterar snarare än att ha en lång sammanhängande text. Bilen som får äran att vara den första som recenseras på vårt nya sätt visade sig vara en alldeles förtjusande entusiastbil. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera BMW 228i Cabriolet.

Exteriör: 9/10

2015-07-21 21.15.50-2Jag tycker verkligen om hur 2-serien ser ut. Själva formatet liten, två-dörrars sedan har alltid varit oerhört tilltalande rent estetiskt och 2-serien har lika mycket konkurrens i det segmentet som Jon Henrik Fjällgren har inom sin genre (modern tolkning av samisk folkmusik). De ord som beskriver 2-seriens utseende bäst är balanserad och proportionerlig, likväl i cabriolet som coupé-utförande.

Interiör: 9/10

2014BMW015b_640_11BMW är ruggigt duktiga på interiörer. iDrive-systemet är fortfarande ett av de bästa på marknaden tack vare ett interface som är så enkelt att en 89-åring skulle kunna använda det. Dessutom består det till största del av ett enda reglage vilket innebär att det finns en knapp för alla funktioner snarare än en knapp för varje funktion som i en Opel Cascada. Kvaliteten är mycket god och det känns som att man sitter i en bil som är relativt dyr, vilket man gör. Dock saknar jag ett reglage som styr alla fyra fönster samtidigt då man ofta vill ta upp eller ner fönstrena när man kör nedcabbat.

Körglädje: 10/10

Ett ord: wow. BMW marknadsför sig som tillverkaren av de ultimata körmaskinerna och ibland är det påståendet mindre sant än de vill få en att tro. Dock är en 228i med den manuellt växlade lådan den ultimata körmaskinen. 245 hästkrafter är tillräckligt för att man ska behöva jobba lite för att få upp farten men samtidigt aldrig känna att bilen är i närheten av långsam. Dessutom är den inte alltför lättkörd. Växellådan är alldeles underbar och varje gång man lyckas matcha varvtalet perfekt vid en nedväxling infinner sig en genuint skön känsla i magen. Bakhjulsdrift och en riktig växellåda i en bil med ett sådant välstämt chassi och bra viktfördelning låter som ett perfekt recept i mina öron. Och sanna mina ord, det är det också. 228:an är grädden på körglädjeskakan.

Valuta för pengarna: 7/10

Den här punkten är svår. Bilen kostar från 366 400 vilket är mycket. Om du struntar i cabrioleten och väljer ett vanligt plåttak istället kommer du undan med 319 500 kronor. Detta är fortfarande dyrt om man ser på det från ett rent praktiskt perspektiv. Det finns bilar som är snabbare och mer praktiska som kostar mindre men en BMW är och kommer alltid att vara en premiumbil med ett premiumpris. I det här fallet tycker jag dock att en 228i är värt det pris som BMW vill ha för den just för att den är ett sådant komplett och tilltalande paket. Ja, den är dyr, men inte omotiverat dyr.

Praktikalitet: 5/10

2015-07-23 08.04.53-1Vad förväntar ni er? Det är en liten bil med två dörrar och ett tak som äter upp en stor del av bagageutrymmet. Baksätet bör inte användas av andra än krigsveteraner som fått sina ben bortamputerade. Dock är bagageutrymmet mer än godkänt med taket uppe. Apropå taket bör det nämnas att det känns som en evighet att fälla ner det och eftersom man måste ha handen på knappen under hela nedfällningstiden och bilen är manuellt växlad måste man ha tre händer för att kunna fälla taket när man kör. Om du själv råkar vara en bläckfisk, eller har en hjälpsam passagerare med mycket tålamod går det ändå att fälla taket i hastigheter upp till 50 km/h vilket är en imponerande hastighet.

Ha-begär: 9/10

2015-07-23 08.05.59-1Vill jag ha en? Svar ja! Detta är en av ytterst få bilar som jag har försökt ta reda på vad den skulle kosta att leasa. Anledningen varför är för att den är helt fantabulös att köra, trots att den ändå känns vuxen. Dessutom tilltalar två-dörrars-sedan-formatet mig något så sanslöst. Dock skulle jag spara de 46 900 kronorna man måste lägga till för att uppgradera till cabrioleten då jag personligen inte bryr mig om att ha vinden i håret i en bil som är till för att vara en körmaskin.

Relativ prestanda: 7/10

Som jag nämnde under “Körglädje”, den är tillräckligt långsam för att det ska vara belönande att arbeta sig upp och ner mellan de olika växlarna men tillräckligt snabb för att aldrig kännas långsam.

Personlighet: 5/10

2015-07-21 17.41.38En tysk bil är generellt sett klinisk, lite grå och enligt vissa snudd på tråkig. En BMW är sällan en lekfull bil och 228i cab är inget undantag. Den sticker inte ut och har inga spännande eller nytänkande detaljer. Dock får den plus för exteriören som jag ändå tycker utstrålar lite karisma.

 

Motorljud: 3/10

När man sätter sig i en BMW med en manuell växellåda och mer hästkrafter än valfri GTI-bil förväntar man sig ett rivigt motorljud. Men nej, i en 228i är motorn så tyst att det lika gärna skulle kunna vara en elbil jag försöker varva motorn i. Bilen har ju för guds skull en manuell växellåda, det är en entusiastbil! Om BMW kan få en Mini JCW att låta så häftigt kan de väl lägga lite mer krut i 228:ans motorljud? Är du dock en av de tråkmånsar som tycker att en bil är trasig om den inte är knäpptyst behöver du inte leta mer; köp en 228i.

Komfort: 6/10

En körglad entusiast kunde inte bry sig mindre om 228i är bekväm. Det gör inte jag heller.

Totalt: 70/100

BMW 228i Cabriolet är alltså bilen för dig som älskar att köra men som redan har en bruksbil och god ekonomi. Att bara ha en 228i vore lite som att bara ha en hand; den kan göra mycket men inte allt. I kombination med en annan hand finner man harmoni. BMW 228i är alltså en extra hand som inte alltid är nödvändig men som jag mer än gärna skulle ha!

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

 

 

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.