DS 3 BlueHDi 120

Motor: 1.6-liters turbodiesel, 120 hk, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 10.3 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Längd: 3948mm
Pris: 212 900 SEK (Testbil 223 700 SEK)

Citroën lanserade nyligen sitt nya premiummärke DS. Förhoppningarna är att kunder som skulle valt ett tyskt premiummärke istället köper en DS för att den är mer avantgardistisk och unik, precis som Citroën DS som visades upp för precis 50 år sedan. Äntligen har vi på Högsta Växeln fått chansen att prova den minsta DS-modellen; DS 3. Dock visade det sig snabbt att DS 3an egentligen är en Citroën DS 3 som kom ut för fem år sedan. Kan den fortfarande leva upp till förväntningarna man har hos en ny bil? Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera DS 3!

IMAG0647

Det första man lägger märke till när man närmar sig en DS 3 är hur fenomenalt bra den ser ut. Bilen har sannerligen en charm och personlighet och de som designade den vet onekligen hur de skulle framställa något så unikt som en skräddarsydd kostym för någon som väger 690 kilogram. Även interiören uppfattas i början som nästan lika snygg som exteriören men vid närmare betraktande upptäcker man snabbt att (1), det är en Citroën i grund och botten och (2), att bilen är i akut behov av en uppdatering. Knapparna på radion började det franska bilmärket använda sig av ungefär när USA blev självständigt från England och rattspakarna är identiska med de som Peugeot använde för 15 år sedan. Oacceptabelt på en premiumbil tillverkad år 2015!

IMAG0649

Bilen vi fick låna hade den största dieselmotorn man kan få DS 3an med. Detta innebär 120 hästkrafter, närmast obefintlig prestanda och fenomenal bränsleekonomi. Jag körde vår testbil ungefär 150 mil och snittade 0.5 liter/mil vilket är det lägsta vi någonsin har sett på en konventionell bil vi har testat. I jämna hastigheter som aldrig överstiger 70 km/h är det även möjligt att få ner förbrukningen till under 0.4 liter/mil. Motorn är alltså till för de som är mer intresserade av driftkostnader än prestanda. Det bör även tilläggas att DS 3 är mycket rolig att köra och tar kurvor oerhört väl. Därför är att det synd att motorn är så trög som den är. Med en lite hästkraftsstarkare bensinmotor kan jag föreställa mig att bilen blir lika underhållande som en film med Rowan Atkinson.

Det råder alltså inga tvivel om att bilen är körglad men långfärdskomforten är helt klart bristfällig. I motorvägshastigheter läcker på tok för mycket vind och vägljud in i kabinen, och en märkligt placerad klump i stolsryggen försäkrade mig om ryggvärk efter någon timmes bilresa. Endast en fullständig idiot skulle alltså bege sig ut på en långresa på cirka 150 mil i den. Praktisk är den ändå, betydligt bättre än alla dess konkurrenter. Detta är något alla bilmärken som är intresserade av att faktiskt sälja bilar borde ta efter.

Om du orkat läsa ända hit inser du nog att recensionen än så länge har haft en något negativ ton. Detta stämmer, och med detta i åtanke drar du säkert slutsatsen att jag inte tycker om DS 3. Där har du fel. Den må vara något omodern och obekväm men den är en av de mest karismatiska bilarna på marknaden just nu; den är unik. Detta är något jag verkligen värdesätter och förstår därför de som köpt en. Dock förstår jag inte varför man skulle köpa en just nu eftersom det snart kommer en uppdaterad version av bilen vilken jag ser fram emot att köra mer än någon annan. Förhoppningsvis kommer den bilen att behålla den design som jag älskar och fixa alla andra småproblem. Avantgarde for the win!

Högsta Växeln-betyg: 68/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 10
Interiör: 7
Körglädje: 8
Valuta för pengarna: 8
Praktikalitet: 8
Ha-begär: 7
Relativ prestanda: 3
Personlighet: 10
Motorljud: 2
Komfort: 5

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

 

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.