Kia Soul EV
Motor: Elmotor på 110 hästkrafter, 285 newtonmeter, framhjulsdrift.
Räckvidd: 212 kilometer.
Acceleration: 0-100 på 11,2 sekunder.
Toppfart: 145 km/h
Längd: 4140mm
Pris: 369 900 SEK (testbil 387 700 SEK)

IMG_20150701_215335Kia Soul EV har ett utseende man genast klassar som polärt. Adjektiv som används när intrycket är positivt är söt, gullig och personlig. När det är motsatsen som gäller har man hört ord som förkastlig, löjlig och rent ut sagt pinsam. Om jag ska vara helt ärlig var min inställning mycket negativ till en början men så hände något märkligt – för varje dag som gick började jag att tycka om utseendet mer och mer – det innebär dock inte att det blev som förvandlingen av Neville i Harry Potter. Som jag konstaterade i recensionen av Kia Sorento är Kias slogan: “power to surprise” oerhört verklighetsförankrad. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln – eller i en elbils fall: den enda växeln – och recensera Kia Soul EV.

2014-Kia-Soul-eV-Europe-White-CarNär Kia Soul EV designades anlitade Kia ett gäng dagisbarn som ritade en fyrkant med hjul och vips så var den delen av utvecklingsprocessen avklarad. Jag anser att bilen är lite som en gris till utseendet. Huruvida man ser det som något positivt är upp till var och en. Den exteriöra designen försvårar manövrering även om det är funktion före form som gäller och på Kias hemsida kan man läsa att “Soul EV har en raffinerad kupé där varje millimeter tagits tillvara för att skapa maximalt utrymme för alla passagerare” – detta är något som onekligen stämmer då bilen ärligt talat känns oerhört enorm vilket den i själva verket inte är. I sin tur leder det till att bilen upplevs som sanslöst klumpig. Till en början parkerar man sjutton kilometer från trottoarkanten men man vänjer sig illa kvickt. Det är ett utseende som – tack och lov – växer på en – dock i samma takt som mossa – och bidrar till dess personlighet.

2014-european-kia-soul-ev-geneva-motor-show-21Interiört är bilen väldigt fräsch och mer välutrustad än bilar som kostar hundratusentals kronor mer – alla ytor, säten och så vidare är gjorda av miljövänligt material så det miljötänk som ligger bakom en elbil har implementerats i alla dess aspekter. Ventilerade säten, ett lysande ljudsystem, ett helt fenomenalt infotainment-system och en känsla av kvalitet är bara några saker som ger Kia en fördel på elbilsmarknaden. Att elbilar är dyra är något de är medvetna om, därför är Kia Soul EV mer välutrustad i sitt standardutförande än exempelvis Mercedes-Benz S500 Plug-in Hybrid. Bagageutrymmet är av samma storlek som en necessär men det går dock ingen nöd på passagerarna. Men den kan knappast klassas som praktisk. Dock kan man visserligen fråga sig hur mycket men egentligen behöver packa i en bil som endast lämpar sig för stadskörning.

Det absolut största problemet med bilen – förutom att man nästan skäms över att vistas i den – är att den ger ifrån sig mer läten än en gök. När man startar  bilen spelar den en en liten trudelutt och får man för sig att backa är det inte omöjligt att tro att man befinner sig i en lastbil då den börjar pipa frenetiskt. Allt man gör leder till att man tror att man befinner sig i London 1941 och att det är en krigsiren som tjuter.

IMG_20150701_215400Nästan alla elbilar är roliga att köra. Kia Soul EV är tyvärr undantaget. Den är nämligen den tråkigaste elbilen vi kört – givetvis är det så att en elbil med 110 hästkrafter och 285 newtonmeter som går rakt ner i backen inte är en prestandamaskin men faktum kvarstår att den ändå upplevs som tungfotad. Accelerationen till 100 tar 11,2 sekunder vilket leder till att de flesta bakom ratten hinner få grått hår innan det avklaras.. Dock som elbil är egentligen accelerationen upp till 50 mer intressant och från stillastående har bilen absolut nog med resurser för man inte ska förväxla framfarten med kontinentaldrift. Räckvidden sägs enligt Kia vara 21.2 mil vilket troligtvis är den största lögnen som någonsin yttrats; som mest hade vi en räckvidd på cirka 15 mil vilket har att göra med att bilen lär sig hur den körs baserat på tidigare data.

Kia Soul EV Geneva 2014

Kia Soul EV är inget att hänga i julgranen.  Det som står ut hos den är faktumet att den har personlighet och karaktär men den fallerar när det kommer till körglädje och prestanda. Att Kia Soul EV ser ut som en clownbil gör att den måste prestera väl för att kompensera;  insidan måste räknas eftersom utsidan inte lever upp till måttet. BMW i3 är ett praktexempel på detta. I Kia Soul EVs fall är så inte fallet –  det är en bil som verkligen bevisar att det är insidan som räknas.

Högsta Växeln-betyg: 63/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 4
Interiör: 8
Körglädje: 5
Valuta för pengarna: 7
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 1
Relativ prestanda: 5
Personlighet: 8
Motorljud: 10
Komfort: 7

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami, USA och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.