Audi A6 Allroad 3.0 TDI
Motor:
6-cylindrig diesel, 218 hk, 500Nm, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.3 sekunder
Toppfart: 227 km/h
Längd: 4938 mm
Pris: 515 900 SEK (testbil cirka 820 000 SEK)

Nuförtiden verkar det finnas fler sorters bilar än det finns ost på City Gross vilket innebär att det tveklöst finns något för alla smaker. Cabrioleter i alla former, kupéer med två eller fyra dörrar  från 250 000 till 2 500 000 kronor, stadsjeepar, crossovers, endast fantasin begränsar dig när det kommer till ditt bilköp. Även kombibilar går att få i alla storlekar och utföranden. Ett exempel är det det segment jag skulle vilja kalla för kombi-SUV:en. Tänk Subaru Outback, Volvo XC70 och Skoda Octavia Scout. De är bilar för människor som tycker att stadsjeepar har tveksam image men som samtidigt vill ha hög markfrigång och mycket lastutrymme. Vi har kört nya Audi A6 Allroad, kombi-SUV:arnas premiumalternativ. Låt oss ta reda på huruvida den är en sann tuffing i terräng eller en onödig bil i ett onödigt segment genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi A6 Allroad.

Hjärtat slår lite snabbare varje gång jag ser denna interiör.
Hjärtat slår lite snabbare varje gång jag ser denna interiör.

Om du är en sådan som kör många mil om året med din bil är nya A6 Allroad fullständigt fenomenal. Den är så bekväm att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Luftfjädringen är felfri, precis som på en Mercedes S-klass och stolarna har mer inställningsmöjligheter än en skräddarsydd kostym. Jag skulle kunna köra nio varv runt jorden i denna bil och anlända piggare än jag var när jag åkte. Dessutom är Audi A6 Allroad en förträfflig plats att vara på. Om interiörer vore människor är A6:ans interiör Kate Upton och jag är officiellt kär. Alla material är fantastiska och alla knappar är logiskt utplacerade samtidigt som de är formgivna på ett utomordentligt attraktivt vis. Vår bil var extrautrustad för över 300 000 kronor vilket är en av anledningarna till varför bilen är så trevlig. Samtidigt är det helt befängt hur duktiga Audi är på att ta betalt för extrautrustning. Känner du dig sugen på att bränna pengar kan du exempelvis slå till på läderutrustning för 71 700, innertak i alcantara för 24 900 eller varför inte ett Bang & Olufsen-ljudsystem för 73 000? Du kan till och med utrusta bilen för mer än dess (redan höga) grundpris vilket är en möjlighet som inte ofta ges. Om det är bra eller dåligt får du avgöra själv.

wpid-wp-1431693080353.jpgEftersom Audi:n helt klart är en bil inställd för komfort bör det inte komma som en enorm överraskning att den inte är någon sportbil att köra. Den är, i likhet med S-klassen, inte en bil man kör utan åker i. Styrningen ger väldigt lite feedback och föraren känner sig allmänt bortkopplad från omgivningen, vilket är bra om du är lite äldre men mindre bra om du är en 18-åring som är ute efter en skarp körupplevelse. Prestandan är inte heller pulshöjande. Vår bil hade den minsta motorn, en diesel-V6:a med 218 hästkrafter, som majestätiskt och värdigt accelererar bilen till 100 km/h på 7.3 sekunder. Adrenalinet pumpar inte, men den genomför sitt jobb väl. Dessutom rymmer den förbluffande mängder packning och baksätespassagerarna färdas också komfortabelt. Dock känns den väldigt mycket som pappas Audi. Dels för att den är väldigt dyr men också för att den upplevs som mogen.

wpid-wp-1431692977133.jpgVid det här laget bör ni ha förstått att nya Audi A6 Allroad är en utmärkt bil. Dock har jag ett stort problem med den, varför skulle man köpa en A6 Allroad istället för en vanlig A6? Ja, Allroad:en är kapabel i terräng (vi provade) men nio av tio köpare av bilar som är offroad-anpassade kommer aldrig att köra någon annanstans än på motorväg och inne i stan. Den största anledningen till varför folk vill köpa stadsjeepar är för att de vill sitta högt och köra en respektingivande bil. Vad är det för mening med att göra en specialversion av en kombi som gör något som ingen behöver? För mig är kombi-SUV-segmentet helt onödigt. Om du köper en vanlig Audi A6 3.0 TDI med luftfjädringen sparar du cirka 20 000 kronor och får en bil som ser bättre ut. Alla plastpaneler på Allroad:en ger ett billigare intryck, och varför betala mer för något som ser billigare ut? En vanlig A6:a ser helt fenomenal ut samtidigt som den är en av de mest aerodynamiska kombibilarna som finns. Audi A6 Allroad, en utmärkt men onödig bil.

Högsta Växeln-betyg: 72/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 9
Interiör: 10
Körglädje: 6
Valuta för pengarna: 4
Praktikalitet: 9
Ha-begär: 7
Relativ prestanda: 6
Personlighet: 5
Motorljud: 6
Komfort: 10

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.