2015-03-29 13.47.52-3

Audi TT Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic
Motor:
2.0-liters, 4-cylindrig bensin, turbo, 230 hästkrafter, 370 newtonmeter, fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
Acceleration: 0-100 på 5,3 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 4805 mm
Pris: 411 000 SEK (testbil cirka 615 300 SEK)

Om nya Audi TT ska liknas med ett djur är den en stingrocka, med en skådespelare – Jim Carrey och med en känsla är det avundsjuka. Med det menar jag att nya Audi TT ger av timida vibbar. Man förväntar sig inte att en stingrocka är livsfarlig, att Jim Carrey har förmågan att spela väldigt seriösa roller och avundsjuka är sällan något man är öppen med. På samma sätt vet man att Audi TT har förmågan att accelerera från 0 till 100 på 5,3 sekunder. Efter den första uppväxlingen i dynamic-läget vet man att symbiosen mellan den 230 hästkrafter starka turboladdade motorn och den sjuväxlade dubbelkopplingslådan har förmågan att tillsammans med Audis välkända fyrhjulsdriftsystem – Quattro – tvinga fram ett byxbyte. Det är som att man ska gå på blinddejt med någon ens kompis har sagt är oerhört attraktiv och välartad och att man är som perfekta för varandra och när det väl kommer till kritan sitter man på en fika mittemot Margot Robbie eller Ryan Gosling. Man vet att det förmodligen skulle vara ganska förträffligt men inte en chans att man trodde att det skulle vara förträffligt.

Anledningen till att jag personligen inte hade enorma förväntningar beträffande nya Audi TT har att göra med att den i mina ögon alltid varit lite mesig. Tidigare generationer har sett ut som en blandning mellan en kanelbulle och en ogräddad deg men nu verkar Audis designers ha tagit sig själva i kragen. Numera ser den mer ut som en mini-version av nya Audi R8 med kantigare linjer och ett betydligt mer aggressivt utseende. Kontrastverkan mellan denna generation av Audi TT och den första får den förstnämnda att se lika angreppslysten ut som Sture Bergwall f.d. Thomas Quick tror sig själv vara. Uppenbarligen bidrar 20-tumsfälgarna och Daytonagrå Pärleffekt-lacken till det argsinta utseendet. 0 till 100 på 5,3 sekunder är snabbt men kändes snabbare i TT:n av den anledningen att man sitter ett hårstrå ifrån asfalten och att isoleringen inte direkt är i samma klass som återfinns i S-Klassen vi disponerade under samma vecka. Det är dock inte något negativt utan tvärtom – det är som sig bör i och med att fartsensationen ökar radikalt.

Audi TT:s andra hem
Audi TT:s andra hem – inte en bild för de med en endaste gnutta miljöpatos.

Tillämpar man Högsta Växelns tankesätt när det kommer till körning av sportigare bilar – nya Audi TT i detta fall – och väljer att trycka gasen i botten vid varenda rödljus får man se till att man hittar en egen botten för kör du plattan i mattan riskerar du dystra år bakom lås och bom inom en snara framtid. Det faktum att Audi TT:s höjdpunkt är ljudet den avger är något som gör att man gärna växlar från ettan till tvåan så mycket det går. Jag blev bokstavligt talat lyrisk varje gång bilen växlade upp och med det som huvudsysselsättning var det fullt rimligt att min förbrukning kunde förväxlas med Eiffeltornets höjd i centimeter. Jag hade en snittförbrukning på cirka 1.8 liter milen över dryga 50 mil vilket är lika ekonomiskt hållbart som att beställa en resa till Australien dagen innan avfärd. På tal om den ekonomiska aspekten är Audi TT extremt dyr. Man betalar en sanslös mängd pengar endast för Audi-märket men om man bortser från prestandan – återkommer till det sen – får man en hel del valuta för pengarna. I pressbilen vi fick låna fanns det utrustning för över 200 tusen kronor vilket är enligt oss är hejdlöst men allting höll måttet. Sportstolarna var makalösa, Audis så kallade Virtual Cockpit var enastående – allt var placerat precis framför föraren vilket i sin tur ledde till en väldigt minimalistisk design. Något som såg förträffligt ut och som sannerligen gör det till en bil med föraren i fokus. Ja, bilen är hutlöst dyr men du får ändå en Audi som i dynamic-(läs sport)-läget lyckas få en hel flock med bayerska fullblod att migrera till motorn med kanoner i släp endast för ljudets skull. Växlar man upp i en tunnel kan man lätt tro att en dynamitstång sprängs precis intill öronkanalen.

Audi Virtual Cockpit
Audi Virtual Cockpit.

Med Quattro-systemet har man obscena mängder grepp och med tanke på att man bokstavligt talat sitter på vägen och kör är bilen mer lätthanterlig än en hårfön. Att köra bilen som en huligan är inte ett måste – bilen beter sig väldigt vettigt i komfortläget och på så vis kan man säga att bilen har schizofreni. I ena ögonblicket är det ett monster på jakt efter ett byte men i andra är det en sansad och mogen liten sportbil som skriker image.

Sportigt värre
Sportigt värre.

Det som kan kritiseras är prislappen som tyvärr är svårmotiverad om man ska tänka klokt och även om man endast konfigurerar en TT med det mest väsentliga får man ändå lägga ut runt en halv miljon kronor. Bilen har säten bak som jag faktiskt använde – vi åkte fyra i den vid tillfälle – men då satt jag i ratten och kände mig som en höna på en kycklingfarm. Sikten ur Audi TT är obefintlig med enorma B-pelare och ibland fick växellådan fnatt och det kändes om att man blev slagen med en slägga. Tyvärr är det så att TT är en bil man köper för imagens skull mest av allt och personligen hade jag valt en Golf R som maxutrustad ändå kostar 100 000 kronor mindre än bilen vi körde och som dessutom avverkar 0 till 100 på 4,8 sekunder och har 300 hästkrafter istället för 230.  Ska man köpa en TT skall man vänta tills det kommer en TTS alternativt en TTRS-version för att bränna stålarna på för då satan har man något att hänga i julgranen.

Jag älskar nya Audi TT och den bidrog med mer glädje till den veckan vi fick köra den än vad ett sommarlov gör. En helt makalöst fantastisk bil men tyvärr verkar Audi ha prissatt den mer efter image än något. Hade jag haft den i mitt drömbilsgarage? Absolut. Men som enda eller till och med andra bil? Tyvärr inte. Uttrycket ”go hard or go home” kan tillämpas här. Köper man en TT väntar man på värstingvarianterna. Eller så köper man en Golf R. Är man imagekåt är en Mercedes CLA45 AMG annars något man bör slå till på.

Nya Audi TT är en förträfflig men knivig desperado. En älskvärd men hutlös primadonna.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Högsta Växeln-betyg: 75/100
Betyg (av 10)
Exteriör: 8
Interiör: 9
Körglädje: 9
Valuta för pengarna: 4
Praktikalitet: 6
Ha-begär: 9
Relativ prestanda: 7
Personlighet: 7
Motorljud: 10
Komfort: 6

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.