C eller S?
C eller S?

Efter att ha lämnat tillbaka Audin, Mazdan och slutligen Mercedesen har vi på Högsta Växeln beslutat oss för att köra ännu en Mercedes men denna gång kör vi “bebis S-Klassen” – det vill säga C-Klassen. C-Klassen vi framför är försedd med “Exclusive-exteriör” vilket innebär att på klassisk Mercedes-Benz-vis är stjärnan placerad ovanpå huven istället för på grillen. Faktumet att bilen är vit gör att det bokstavligt talat ser ut som den S500 vi körde under förra veckan fast som har krympt i tvätten. En sannerligen magnifik exteriör med andra ord.

C300 BlueTEC Hybrid skiljer sig från storebror S500 Plug-in Hybrid med det att den har en dieselmotor istället för bensin och kanske viktigast av allt används elmotorn som ett komplement till förbränningsmotorn och bilen går endast att köras på el i extremt låga hastigheter. Oavsett får man en väldigt låg förbrukning även om man inte väljer att köra som en glaciär. C300 har 204 hästkrafter med 500 newtonmeter vridmoment vilket innebär att den gör 0 – 100 på 6,4 sekunder – lika snabbt som den Jaguar XJ vi körde. Fullt tillräckligt för Högsta Växeln alltså.

Vi har kört C-Klass förut men då var det med de mindre dieselmotorerna och inte under lika lång tid vilket gör det svårt att få en klar uppfattning. Det jag, som hoppade direkt från bakom ratten på S-Klassen till C-Klassen, har anmärkt är att C-Klassen känns väldigt lik sin förebild och den seglar fram på samma sätt fast i miniformat. Inte bara exteriört är bilarna lika utan inredningen är väldigt lik men som man kan förvänta sig av en bil som (uppskattningsvis) kostar runt 6-700 tusen kronor mindre finns det givetvis skillnader. Men Mercedes-Benz har strävat efter att göra C-Klassen till en mindre version av S-Klassen och likheterna upptäcks ganska omgående.

Tillsammans med C300 BlueTEC Hybrid ska vi ska fira påsk på ett sannerligen Högsta Växeln-aktigt sätt, vi ska nämligen fara iväg till Oslo för att verkligen få ett ordentlig uppfattning om hur den så kallade mini-S-Klassen är som bruksbil. En liten sammanfattning av den resan dyker upp inom snar framtid. Under tiden kan ni följa oss på Instagram (@hogstavaxeln) för att hålla er underrättade om vår frammarsch.

Finn fem skillnader
Finn fem skillnader.

Marcus Berggren
marcus.berggren@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.