Intressant eller förkastlig?
Intressant eller förkastlig?

Citroën C4 Cactus PureTech 110 Feel
Motor:
1,2-liters, 3-cylindrig bensin, 110 hk, 205 nm, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9,3 sekunder.
Toppfart: 180 km/h.
Längd: 4157 mm
Pris: 149 900 SEK (testbil 177 900 SEK)

2015-03-02 13.03.14
Mission impossible; att hitta en smickrande vinkel.

Citroën är ett bilmärke som utmärkt sig genom åren med oerhört innovativa lösningar som tagit världen med storm. Ett klassiskt exempel är Citroën DS som lanserades år 1955 med ett gashydrauliskt fjädringssystem som än idag anses vara det mesta bekväma någonsin, en motor som trycktes under kupén vid en olycka, och, på senare modeller, framljus som följer med rattens rörelser. Citroën tycker alltså om att vara nytänkande och att göra saker annorlunda. Detta är något som är tydligare än Edward Snowdens mod när man inspekterar Citroën C4 Cactus för första gången. Den har en design som, milt uttryckt, drar åt sig en absurd mängd uppmärksamhet, och ägandekostnader som utlovas vara lägre än Marianergraven.

Minimalistiskt men asymmetriskt.
Minimalistiskt men asymmetriskt.

Är C4 Cactus en praktisk bil? Svar ja. Den har ett bagageutrymme som, trots den höga lastkanten, är fantastiskt användbart för en bil i den storleksklassen. Behöver du frakta stora saker, köp en stor bil, men behöver du frakta stora saker i en liten bil, köp en C4 Cactus. Kupén känns luftig och bakåtsikten är god, tack vare stora fönster och backspeglar. Interiören domineras av en stor pekskärm som används, lite Tesla-inspirerat, för att styra i princip alla bilens funktioner. Den tillhör standardutrustningen och ser till att interiören ger ett minimalistiskt intryck, vilket givetvis är bra, men den är ungefär lika responsiv som en död katt. Dessutom föredrar nog många fysiska knappar som man kan känna snarare än att behöva bläddra i menyer för att sätta på luftkonditioneringen, som för övrigt inte tillhör standardutrustningen. Citroën har även bestämt sig för att formge interiören på ett sådant vis som tvingar symmetriförespråkaren att missbruka huvudvärkstabletter, och majoriteten av de material som använts känns otvivelaktigt billiga.

Något som Citroën ofta strävar efter är komfort, och de har onekligen lyckats med det i denna bil. Den är häpnadsväckande tyst och bekväm, delvis tack vare de enorma fåtöljerna till framsäten. Den mjuka fjädringen innebär dock att det känns som att man kör runt i en svamp. Dessutom inger inte styrningen något större förtroende, vilket man gärna vill ha när man framför ett fordon på en väg i betydande hastigheter. Den 3-cylindriga motorn är dock mycket rolig och engagerande och känns mot förväntan rapp, men varför saknar bilen en varvräknare?

Rundare än en kanelbulle.
Rundare än en kanelbulle.

Sammanfattningsvis är Citroën C4 Cactus en utomordentligt praktisk bil som är bekväm, men med tidvis obehagliga vägegenskaper. Med sina stöttåliga plastpaneler och udda vinklar och linjer har den en design som enligt mig känns som att den är konstig bara för konstighetens skull. Dessutom känns den billig, men det finns en mycket god anledning till det; den är billig. C4 Cactus är en bil med många goda kvalitéer men också en hel del tveksamheter. Detta lämnar mig kluven, i behov av en avgörande faktor. Denna faktor måste bli designen, jag skulle inte kunna leva med en bil som ser ut som den har blivit designad av en grupp barn som alla fick sin vilja igenom, hur bra den än är.

Andreas Bergman

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.