Storebror och lillebror.  Foto: Car Advice Australia
Storebror och lillebror.
Foto: Car Advice Australia

Peugeot 208 GTi
Motor: 
1,6-liter, 4 cylindrar, turbo, 200hk, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,8 sekunder.
Toppfart: 230 km/h.
Längd: 3962mm
Pris: 229 900 SEK (testbil 263 400 SEK)

Peugeot 208 GTi är nykomlingen i utbudet av GTi-bilar som Peugeot har erbjudit genom åren. Allt började med den legendariske 205 GTI:n som erbjöd ren körglädje och som satte ribban högst upp på Eiffeltornet till konkurrenternas förskräckelse. Den satte också igång en hel del jobb för polisen – speciellt i England – eftersom den ofta stals enbart för att busköras. Det är sällan en modern bil väcker sådan åtrå. Det är alltså Peugeots mest omtalade bil. Enda sedan succén med 205:an har Peugeot försökt att få till det perfekta receptet ännu en gång. Men frågan är om de äntligen lyckats efter att både 206:an och 207:an misslyckades med att uppnå samma status. Peugeot har själva sagt att 208 GTi:n ska vara den moderna 205:an – den lanseras till och med exakt 30 år efter legendaren och det går att köpa en “30th Anniversary Edition”. Det ska alltså vara ett mästerverk som föds på nytt. Med andra ord en bil som har skräddarsytts efter Högsta Växelns mått. Eller?

208 GTi + 2 ynglingar borde väl vara det perfekta receptet…

Syftet med en så kallad GTI-bil är att erbjuda ren körglädje till ett överkomligt pris. Man ska känna sig tvingad att köra som om man befann sig på en gokartbana. Man ska vilja testa och se hur mycket man kan pressa bilen innan ens nästa färd är i en likbil. Volkswagen Golf GTI:n som recenserade några veckor sedan är ett ypperligt exempel på hur en GTI-bil ska vara. Nu är det givetvis så att Polo GTI är mer av en konkurrent till 208:an än vad Golfen är men ni förstår poängen. Onekligen är 208:an som en liten komet, den är mindre än en handväska och med 200 hästkrafter under huven är det klokt om man har ett njurbälte till hands för att skydda sina inre organ.  Med tanke på att den enda växellådan som erbjuds till 208 GTi:n är en 6-växlad manuell vet man att det är en bil som är till för att köras för just körandets skull inte för att mormor ska ha en bil som hon kan åka med till bokklubben varje söndag. Något mer som inte passar mormor är det faktum att Peugeot tog en sväng förbi ICA och intervjuade bakteriekulturen. Det verkar nämligen som om det är så de har kommit fram till hur stor ratten ska vara. Med andra ord behövs det ett mikroskop och en pincett för att köra bilen.

För gullig för sitt eget bästa.

GTI-bilar är ligister på fyra hjul och på den fronten har Peugeot designat grillen så att den ska likna designen på raceflaggor och dessutom finns det lite GTi-beteckningar här och var. Fälgarna framhäver den sportiga looken och lacken de skyltar mest med – Röd Rubi – är inte direkt diskret i det 50 Shades of Grey-inspirerade havet av bilar som man finner på rikets vägar. Problemet ligger dock i designen i sin helhet. Bilen ser inte tillräckligt busig ut, inte tillräckligt sportig ut. Den är ungefär lika aggressiv som en tekanna. Den ser nästan lite snobbig ut, för fin i kanten för att ställa sig och klottra på tunnelbanevagnar. Nu är det inte så att vi på Högsta Växeln förespråkar vandalism men en GTI-bil ska nästan vara hemmahörande på ungdomsanstalt. Inte i Sturegallerian med pappa. Styrningen är inte tillräckligt responsiv men samtidigt kan man kasta in bilen i en kurva och veta att man kommer att komma ut oskadd på andra sidan. Framhjulen tar täten och bakdelen följer nogsamt efter. Bilen saknar också förmågan att rekonstruera fjärilshuset i magen på den som kör och ljudet penetrerar inte öronen som den symfoniorkester som andra GTI-bilar erbjuder. Peugeot 208 GTi är en mobbare som har blivit tillsagd en gång för mycket av rektorn. En brottsling som fått en uppenbarelse bakom lås och bom. Allt som allt är det en rolig bil men som tyvärr verkar ha tappet greppet om vad den egentligen har för uppgift i livet.

Marcus Berggren

Chefredaktör och medgrundare. Har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.