023
Är jag kär? Svar ja!

Mercedes-Benz CLS 350 Shooting Brake
Motor: 3.5-liters V6:a, 306hk, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6.7 sek
Toppfart: 250 km/h
Längd: 4956mm
Begpris: 599 000 (2013 som gått 630 mil)

Mercedes-Benz är sannerligen den nischade marknadens mästare. De har lyckats skapa helt nya modellsegment som varit mer framgångsrika än Harry Potter-böckerna. Turen har nu kommit till oss att testa kupé-kombin CLS Shooting Brake, en modell som jordens befolkning kunnat få äran att skymta på vägarna sedan 2012. Vill du ha en kombi men äcklas av tanken att äga något så ordinärt som en Volvo V70 eller en Ford Mondeo men ändå vill kunna köra ett helt flyttlass på två vändor? Då passar Mercedes-Benz CLS Shooting Brake dig bättre än Tiger Woods på en golfbana. Meningen med den är att den ska vara lika elegant som en kupé och lika praktisk som en kombi. Med tanke på att både jag och Marcus smälter ihop till två små pölar, som för övrigt får plats alldeles utmärkt i bagageutrymmet, varje gång vi ser den lyckas CLS Shooting Brake väl med att vara både praktisk och stilfull.

Linjer värda att dö för.
Linjer värda att dö för.

Låt oss börja med det viktigaste, bilens utseende. I fallet av CLS finns det inte tillräckligt med superlativ i det svenska språket som ger den adekvat beröm. CLS är för bilvärlden vad Megan Fox är för kvinnor, en skönhet av sällan skådad rang, vackrare än en industrilokal fylld av Aston Martins, Bugattis och Maseratis. Jag har kört väldigt många bilar för att bara vara 18 år gammal men aldrig har så många människor vänt på huvudet för att få ytterligare en kort glimt av det mästerverk som passerade dem. Vill du ha uppmärksamhet har du hittat rätt om du plötsligt befinner dig i en Mercedes-återförsäljare tittandes på en CLS. Den handlar om att göra ett uttalande, lite som att ha en skjorta med för korta ärmar och för många färger, eller byxor som någon annan redan ägt och ack så väl den lyckas!

Körsbärsträ á 40 600 kronor.
Körsbärsträ á 45 500 kronor.

När man startar upp motorn, som är en V6:a på 306 hästkrafter märker man inte att man just startat upp en V6:a på 306 hästkrafter. Den låter nämligen lika mycket som ett förmultnat löv och vibrerar mindre än ett sådant. Vi var till och med tvungna att dubbelkolla att motorn faktiskt var på, och mycket riktigt, det var den. Dock kan det tilläggas att varken jag eller Marcus skulle gissat att det fanns 306 tyska hästar under motorhuven. Kanske hade några av dem blivit förkylda och kunde därför inte arbeta till full kapacitet. Växellådan kan ibland även kännas lite obeslutsam. Dessutom letade vi förgäves efter en knapp för att stänga av antisladden på bilen. Antagligen finns det någon process som är mer invecklad än någon som lider av tvångssyndroms morgonrutiner, men varför inte bara ha en enkel knapp? Det bör även tilläggas att bränsleförbrukningen på bilen inte är helt lysande.

En mycket angenäm plats.
En mycket angenäm plats.

Att köra ger dig CLS den upplevelsen man förväntar sig av en Mercedes. Den är tyst, bekväm och oerhört förfinad. Styrningen har precis rätt tyngd och bilen glider obesvärat genom de kurvigare delarna av vårt vägnät. Även interiören är utmärkt och nyligen har en facelift kommit ut med ett ännu bättre informationssystem. Utöver detta är bilen utrustad med en smärre armada av aktiv säkerhetsutrustning som gör det svårare att krocka den än det är för den tondöve och stumme att framföra en operett på den Kungliga Dramatiska Teatern.

Sammanfattningvis är ett köp av en Mercedes-Benz CLS Shooting Brake, precis som en Abarth 595, ett statement. Det du säger om dig själv är att du inte bara har utsökt stil och klass, utan även värderar praktiska egenskaper som gör att du kan använda bilen som en bil bör användas. Det faktum att CLS är förhållandevis dyr är bra. Det innebär nämligen att bilens exklusivitet bevaras, varje gång man ser en är en synnerligen speciell händelse, precis som det är att köra den. Detta gör den, enligt mig, till en av de mest begärliga bilarna på marknaden just nu och för guds skull, köp inte en. Då kommer det inte att vara lika speciellt att få beskåda en när den faktiskt kör förbi.

Andreas Bergman

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Melbourne, Australien och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.