farligare än en riktig jaguar
Farligare än en riktig jaguar.

Jaguar XJ SWB S/C AWD
Motor: 3-liters V6:a, 340hk, supercharger (kompressor), fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0 – 100 på 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Längd: 5127mm
Pris:  1 031 000 SEK (testbil 1 250 000 SEK)

Jaguar XJ har tillverkats sedan 1968 och är den officiella bilen för både den brittiska premiärministern samt kungafamiljen. Man kan dock fråga sig vad den fyller för funktion bortsett från att se till att MI6-agenterna som kör bilarna byter byxor dagligen. Jaguar bygger bilar som är till för att köras – inte för att åkas (som S-Klassen).  XJ är nämligen flaggskeppsmodellen och finns i ett långt utförande där passagerarna får 12 centimeter extra benutrymme. Frågan är dock om passagerarna också väntas vara 120 centimeter långa. Det är nämligen så att form har kommit före funktion och om man som normallång tvingas bli omkringkörd i en XJ  lär man få kronisk nackspärr. Ska man fortsätta på andra tveksamheter bör det tilläggas att knappen för handskfacket är ungefär 16 gånger känsligare än en nyfödd unges hjässa. Det innebär alltså att om man som passagerare vill byta radiokanal eller knappa in en destination på gps:en finns det en 100% sannolikhet att handskfacket går upp – knappen sitter nämligen 2 centimeter till höger om skärmen. Detta kanske låter som om att det är en vanesak med tro mig när jag säger att jag blev argare på den där knappen än vad Andreas blev på pajasen som körde 50 på 70-vägen in mot Vaxholm. Allt det där är dock oväsentligt. Bilen är nämligen helt otroligt fenomenal.

Förbluffande från alla vinklar
Förbluffande från alla vinklar.

Vi körde  en Jaguar XJ AWD vilket alltså innebär att den har en V6:a på 340 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Oftast när en bil har fyrhjulsdrift innebär det att den gör 0-100 snabbare än samma modell med enbart tvåhjulsdrift. Detta stämmer inte in på Jaguar XJ. Fyrhjulsdrivna versionen som vi körde gör 0-100 på 6,4 sekunder medan samma bil fast med enbart bakhjulsdrift gör   0-100 på 5,9 sekunder. Enligt Jaguar är detta för att bilen väger mer. Dock har Audi, BMW samt Mercedes alla fyrhjulsdriftsystem som kapar den tid det tar att accelerera upp till 100 vi tyckte det var lite udda. Nu är det inte riktigt så att 6.4 sekunder till 100 anses vara långsamt utan det känns som att någon sparkar en i ryggen med en pjäxa när kompressorn kickar in. Man sitter ett hårstrå ovanför marken och bilen är som planterad i jorden och greppar som lim i ögonfransarna. Trycker man gasen i botten i denna bil känner man hur dopaminnivåerna i kroppen tiodubblas och man känner sig som en heroinist som har abstinens när man sitter fast i någon kö. Man söker det ständiga ruset som gaspedalen framkallar.

Utomordentligt vacker
Utomordentligt vacker.

Att bilen är sportig märks på interiören (och exteriören för den delen) – det finns en knapp som ser ut som en race-flagga som är det så kallade dynamic-läget som gör att den 8-växlade automatlådan växlar mer aggressivt (det vill säga upp senare och ner tidigare) och så blir gaspedalen mer pang på rödbetan så att säga. Kan ju säga att bilen kördes konstant i dynamic mode. Och med växellådan satt i sportläget. Om någon lyckas ha en XJ S/C som bruksbil i 2 månader utan att förlora körkortet borde den personen kallas för lögnhals för det är fullt omöjligt. Bilens ljudisoleringen i kombination med atombomben till motor gör att man lätt dubblerar siffran som står skriven på vägskyltarna.

Sammanfattningsvis är Jaguar XJ S/C är en farlig bil. En bil som vill att man blir av med lappen. Det är lite som att bryta sig in i Louvren iklädd i en neongul mundering och med en lyftkran som getaway-fordon.  Oddsen är inte direkt på ens sida.  Det är alltså en enastående bil som väcker ha-begär, fjärilar i magen och en känsla av välbehag infinner sig så fort man sätter sig i bilen. Visserligen finns det några få skavanker men vilken betydelse har egentligen två surrande flugor på en varm sommardag?

Marcus Berggren

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.