Nya Aston Martin Mondeo?
Nya Aston Martin Mondeo?

Vid första ögonkast ser det ut som nya Aston Martin Mondeo men så fort man lägger märke till den blå ovalen som Ford använder sig av så återgår pulsen till normalläge. Främst för att man givetvis skulle bli extremt chockad om Aston Martin lanserade en kombi. Men också just för att man tror att det är en Aston Martin i ett kort ögonblick. Bilen lanserades på andra sidan Atlanten 2012 men där heter den Ford Fusion. Det var planerat att Mondeon skulle börja säljas under sommaren 2013 men av diverse anledningar så sköts lanseringen upp till oktober 2014. Jag och Andreas fick för första gången beskåda bilen på Stockholm Lifestyle Motorshow där den väckte stort intresse. Troligtvis för att den är så galet snygg. Sedan är det en underdrift att säga att Andreas har en förkärlek till bilen just av den anledningen att det är en Aston Martin till ett överkomligt pris. Om man bortser från att det är en Ford det vill säga.

Den makalösa grillen
Den makalösa grillen

En av de närmsta konkurrenterna är nya Volkswagen Passat – som vi också givetvis har kört – men med samma utrustning kostar den cirka 25 000 kronor mer och det är svårt att motivera köpet av en Passat i sådana fall. I det stora hela är bilarna ungefär lika bra – där Forden tappar är Passaten på topp och vice versa. Det handlar helt enkelt om preferenser. Dock går det inte att förneka att Forden ser bättre ut än Passaten – dock tycker jag personligen att Passaten i kombiutförande är snyggare än Mondeon men som sedan vinner absolut Mondeon.

Bilen fick vi låna av Upplands Motor i Kista
Bilen fick vi låna av Upplands Motor i Kista

Bilen var stabil som få men kabinljudet var under all kritik. Det var lite som att sitta i ett jetflygplan – du har ett konstant oväsen som du vänjer dig vid, vilket i slutändan innebär att det inte är ett problem: det lär å andra sidan märkas om man sätter sig i en tystare konkurrent – exempelvis Volvo V70. Fortsättningsvis är rattvibrationerna påtagliga – det känns som att däcken är av betong istället för av gummi vilket innebär att om man både var döv och blind skulle kunna gissa till sig underlaget. Dessutom får ratten ibland för sig att gå upp 200 pannor i vikt vilket innebär att den är väldigt tungstyrd. Det känns som att det är en sumobrottare hade bosatt sig i ratten så om man kraschar så blir man krossad istället för räddad då airbagen troligtvis inte får plats. Fjädringen går inte att kritisera – den gjorde sitt jobb galant och den dämpade stötar lika väl som en boxningssäck.

Sammanfattningsvis går det att konstatera att Ford gör riktigt bra bilar. Nya Mondeon är inget undantag – det är en enastående bra bil och man får tveklöst en hel del för pengarna. Och en hel del utrymmen – Ford har verkligen begripit det där med utrymmeskoncept. Det finns gott om plats överallt och bilen klarar även av det kända Andreas-testet. Det går alltså ut på att Andreas (som är 196cm lång) ställer in förarsätet enligt hans egna inställningar och sedan sätter sig bakom sig själv. Det går inte heller att utesluta att man gråter några glädjetårar varje gång man beskådar sin Aston Martin-dubbelgångare.

Marcus Berggren

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.