BMW M4 Competition Package
Motor:
 3-liters, rak 6-cylindrig, dubbelturbo bensin, 450 hästkrafter, 550 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,3 sekunder
Toppfart: Begränsad till 280 km/h
Vikt: 1613 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4671/1870/1383 mm
Pris: 740 500 SEK (Testbil ca 973 200 SEK)

BMW tillverkar några av de finaste sportvagnarna man kan köpa för pengar. En av de mest tilltalande modellerna är M4, coupé-versionen av M3. Den är snabb, snygg och tillräckligt praktisk för att man ska kunna leva med den i verkliga livet. Den som tycker att den inte är snabb eller snygg nog har möjligheten att punga ut lite extra för vad BMW kallar Competition Package. Den uppmärksamme läsaren inser nu att vi redan har testat M4 Competition. Det stämmer, men vi har även fått möjligheten att köra den med manuell växellåda. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera BMW M4 Competition Package med manuell låda.

Låt mig inleda denna recension med att redogöra för vad vi tycker om BMW M4. Den är sanslöst snygg, snabb som bara den och förvånansvärt praktisk. Kort fattat en av de mest tilltalande M-bilarna (om det ens går att välja en). Om man väljer den manuella lådan adderas ytterligare en dimension till bilkörandet eftersom man som förare får en djupare koppling till bilen som blir mer och mer sällsynt för varje dag som går.

M4 Competition har en rak sexa under huven som producerar 450 hästar. Dessa går ner i marken genom bakhjulen. Om du tycker att det låter som ett recept på en riktigt smaskig upplevelse har du helt rätt. När man dessutom har den ytterligare nivå av kontroll som en kopplingspedal och manuell växellåda innebär blir upplevelsen bara ännu mer fulländad. Bilen blir ännu lättare att hantera när greppet når sin ände och om man vill busa finns det gott om möjlighet till det.

BMW:s manuella växellåda når inte riktigt till samma nivå som Hondas eller Mazdas lådor, men den känns fortfarande härligt mekanisk. Kopplingen har dessutom en kommunikativ känsla som inger förtroende. Det är lite trist att bilen är standardinställd på att varv-matcha vid nedväxlingar, men det går tack och lov att stänga av för lite ytterligare körutmaning.

Den manuella växellådan är för BMW M4 vad grädde är för pannkakor, oerhört trevligt. Det faktum att varken Audi RS5 eller Mercedes-AMG C63 Coupé erbjuds med manuella lådor skvallrar om att automatlådan är på väg att ta över, även när det kommer till bilar som har som huvudsakligt syfte att vara roliga att köra. Att BMW då väljer att fortsätta erbjuda många av sina modeller i manuellt utförande visar verkligen på att de förstår vad bilkörning handlar om: känsla, känsla och känsla. Köp en medan du fortfarande kan. Snart kan det vara för sent.

BETYG
Exteriör
10
Interiör
8
Körglädje
9
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
7
Ha-begär
10
Relativ prestanda
9
Personlighet
9
Motorljud
9
Komfort
7
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.