BMW M5
Motor: 4,4 liter, V8, bensin, 600 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1930 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4956/1903/1473mm
Pris: 1 147 000 SEK (testbil ca 1 523 600 SEK)

Vad har Ted Bundy gemensamt BMW M5? De är båda ulvar i fårakläder. Till skillnad från Ted Bundy är dock BMW M5 fortfarande ytterst aktuell, särskilt med tanke på att en ny generation lanserades nyligen. BMW verkar inte veta någon hejd på hur långt som är rimligt att gå när det kommer till dold prestanda, och den nya modellen förfinar verkligen det konceptet. Inte många andra fabriksbyggda bilar är så fruktansvärt snabba och diskreta på samma gång, och det är något som jag verkligen beundrar. Kan det vara så att BMW tillverkar världens bästa bil? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya BMW M5.

Vi på Högsta Växeln försöker alltid undvika att prata siffror i våra recensioner, men i fallet M5 måste prestandasiffrorna påtalas. 600 hästkrafter. Fyrhjulsdrift som går att avaktivera till fördel (eller nackdel) för bakhjulen. 0-100 knyck på 3,4 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Fem stolar, ett stort bagageutrymme och ett utseende som avslöjar lika mycket som ett polisförhör med en stum gärningsman. Allt detta gäller för en och samma bil. Om inte detta imponerar er finns det antagligen inget som gör det.

Nya M5 är extremt brutal i sin acceleration. Gasen i botten påminner mer om fritt fall än just gasen i botten. Bilen är så snabb att det nästan svartnar för ögonen. Detta är dock nästan att förvänta av en fyrhjulsdriven bil med en så kraftfull motor. Det som är mer överraskande är hur ordinär den är i vardagliga situationer. Om man inte känner för att köra som en biltjuv på speed behöver man inte heller göra det och det finns då knappt någonting som skiljer M5 från en vanlig 540i. Komforten är på topp (så länge man inte ställer fjädringen i dess hårdaste läge) och motorn gör inte mer väsen av sig än en sovande kattunge.

Om man råkar hålla gasen nedtryckt lite för länge behöver man ändå inte oroa sig. Nya M5 går att utrusta med keramiska bromsar som tar så hårt att passagerarens ansikte lätt planteras i framrutan. På kurviga bakvägar briljerar bilen lika väl som den gör i stadstrafik. Det är helt omöjligt att gissa sig till att man sitter i något så stort som en 5-serie när man närmar sig rödmarkeringen på varvräknaren mitt i en snäv kurva. Nya M5 verkar vara utrustad med tejprullar till däck för den greppar som något som är hälften så stort. När kurvan sedermera övergår till raksträcka katapulteras man iväg i en vidunderlig hastighet som känns så absurt orimlig att man ibland måste stanna och nypa sig i armen för att försäkra sig om att man inte drömmer.

BMW M5 är inte bara en ohyggligt kompetent sportvagn utan också en riktigt lyxig sådan. Interiören är snygg och funktionell utan att vara flashig, och kvalitetskänslan är skyhög. Bilen har all teknik och utrustning som man förväntar sig av en 7-serie, fast i en 5-serie. Med 600 hästkrafter. Den eleganta designen gäller även för exteriören. M5 är rent ut sagt snygg som f*n, och det är huvudsakligen för att den är så elegant. Ingen kommer någonsin att tappa hakor när den rullar förbi, men samtidigt är den helt tidlös och kommer därför alltid att se bra ut. Jag tar hellre tidlös elegans än modern wow-faktor av just den anledningen.

Ingen kan påstå att nya BMW M5 är något annat än en ren och skär fullträff. Den gör i princip allt, och den gör det oerhört väl. M5 är mer civiliserad än Audi RS6 och Mercedes-AMG E63 och av den anledningen kan man argumentera för att den inte är lika rolig eller galen. Den som dock påstår att nya M5 inte är tillräckligt rolig kan jag med säkerhet själv diagnostisera som kliniskt galen. Tänk om man bara kunde få den i kombiutförande. Åh herre min skapare…

BETYG
Exteriör
10
Interiör
10
Körglädje
9
Praktikalitet
8
Ha-begär
10
Relativ prestanda
10
Personlighet
8
Motorljud
10
Komfort
10
Valuta för pengarna
9
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.